انواع سرورهای پرطرفدار اچ پی

انواع سرورهای پرطرفدار اچ پی را می شناسید؟

ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع سرورهای پرطرفدار اچ پی آشنا کنیم اما قبل از آن یک تعریف ساده از سرور و انواع آن را برای شما بیان می کنیم برای آشنایی بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

انواع سرورهای پرطرفدار اچ پی

 

Server چیست؟

 

سرورها به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند:

سرورهای فیزیکی (Bare-Metal) یا همان سرورهای سخت افزاری در واقع کامپیوترهای همیشه روشنی هستند که به عنوان هسته اصلی در شبکه فعالیت می‌کنند و از طریق شبکه، فایل‌ها و اطلاعات مورد نیاز کاربران را برای آن‌ها ارسال می‌کنند. سرورها نسبت به کامپیوترها پردازش‌های سنگین‌تری انجام می‌دهند. شاید به جرات بتوان گفت که قدرت سرورها صد برابر بیشتر از کامپیوترهای معمولی است، از این رو برای سازمان‌ها و بانک‌ها و مراکز داده‌های بزرگ که با حجم عظیمی از داده‌ها سر و کار داشته و نیاز به پردازش آن‌ها دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرورها توسط کمپانی‌های معتبری همچون HPE، IBM ،Dell و... تولید و عرضه می‌گردد.

اگر علاقه به دانستن اطلاعات در زمینه تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی دارید می توانید به مقاله مرتبط با این موضوع در وب سایت دالمن افزار پارسه مراجعه کنید.

 

دسته بندی سرورهای پرطرفدار اچ پی

 

انواع سرور

 

به طور کلی انواع مختلفی از سرورها وجود دارد. برخی از انواع سرورها عبارتند از:

1- سرور تحت ویندوز: این نوع سرورها از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند و برای مصارف مختلفی مانند سرورهای وب، بانک‌داده، فایل، ایمیل و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2- سرور لینوکس: این نوع سرورها از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند و برای مصارف مختلفی مانند سرورهای وب، بانک‌داده، فایل، ایمیل و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- سرور مجازی: در این نوع سرورها، چندین سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی اجرا می‌شوند. این نوع سرورها اغلب برای ارائه خدمات مبتنی بر ابر (Cloud) استفاده می‌شوند.

4- سرورهای رک‌مونت: این نوع سرورها در یک قاب بزرگ و قابل حمل قرار می‌گیرند و به راحتی در دیتاسنترها و اتاق‌های سرور قابل نصب و استفاده هستند.

5- سرورهای بلید: این نوع سرورها در دیتاسنترها و اتاق‌های سرور استفاده می‌شوند و از ظاهر زیبا و کارآمدی بالایی برخوردارند.

6- سرورهای نسل جدید: این نوع سرورها از فناوری‌های پیشرفته مانند پردازشگرهای چند هسته‌ای، حافظه‌های فوق‌العاده سریع و رابط‌های شبکه بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند.

همچنین، بسته به نوع خدماتی که ارائه می‌شود، سرورها می‌توانند به صورت سرورهای وب، سرورهای پست الکترونیک، سرورهای بانک‌داده، سرورهای فایل و سرورهای بازی‌های آنلاین و غیره دسته‌بندی شوند.

 

HPE چیست؟

 

کمپانی HP (اچ‌پی‌) یکی از کمپانی های معروف در زمینه طراحی و تولید سرور است. علاوه بر این کمپانی اچ پی پیشرور در زمینه تجهیزات سخت‌افزاری سرورها، محصولات ذخیره‌سازی داده، خدمات محاسبات پیشرفته و تجهیزات شبکه می‌باشد. نام اصلی این کمپانی HPE است که مخفف Hewlett-Packard-Enterprise است. 

وقتی سخن از سرورهای قدرتمند به میان می‌آید نام کمپانی اچ‌پی‌ خودنمایی می‌کند. بی‌شک کمپانی HP یکی از معتبرترین، قابل اعتمادترین و برترین شرکت‌ها در زمینه محصولات و خدمات اینترپرایز (سازمانی) به شمار می‌رود. دلیل محبوبیت سرور اچ پی نسبت به سایر برندها این است که این سرورها از سیستم‌های هشدار دهنده و قابلیت اطمینان بالایی برخوردارند. از همین رو برند HP یکی از پر فروش‌ترین برند سرور در جهان و ایران به شمار می‌رود.

تنوع سرورهای hp بسیار زیاد است که بسته به نیاز هر سازمان از نظر عملکرد و کارایی متفاوت است اما هدف اصلی همه آن‌ها یک چیز است و آن هم این است که بتوانند بالاترین قدرت پردازش را برای مشتریان فراهم کنند. سرورهای اچ‌پی‌ شامل مدل‌هایی نظیر HPE Proliant ،HPE Senergy ،HPE Edgeline ،HPE Simplivity ،HPE Superdome Flex ،HPE Apollo HPE Cloudline ،HPE Composable Rack نیز هستند. 

 

اگر در زمینه استعلام قیمت هارد سرور hp نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید با کارشناسان دالمن تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان این تیم بهره‌مند شوید.

 

معرفی سرور پُرولینت HP

 

لازم است بدانید که Proliant (پُرولینت) نام تجاری سرورهای کمپانی اچ‌پی‌ای است که اولین بار توسط کمپانی Compaq توسعه و به بازار عرضه شد. بعد از خرید کمپانی Compaq توسط هیولت پاکارد (HP)، کمپانی اچ‌پی‌ای نام تجاری NetServer (نِت سرور) خود را به نفع نام تجاری پُرولینت کنار گذاشت تا از این به بعد روی برند Proliant متمرکز شود. سرورهای پرولینت دارای قابلیت‌های خوب و بسیار پیشرفته‌ای است و دارای انواع مختلفی است. 

 

 

معرفی انواع سرور HPE

 

سرورهای پُرولینت شرکت اچ‌پی‌ای از نظر خط تولید به چند دسته تقسیم می‌شوند:

 

دسته بندی انواع سرور اچ پی

 

1. HPE Proliant ML

سرورهای سری ML یا همان Modular Line که به صورت ایستاده طراحی شده‌اند و تحت عنوان Tower (برج) هم شناخته می‌شوند. این سروها قابلیت توسعه‌پذیری فوق العاده‌ای دارند و برای کسب و کارهای کوچک، متوسط یا بزرگ مناسب می‌باشند. این سری از سرورها در سه گروه عمده ML100 ،ML300 ،ML500 تولید می‌گردد که در حال حاضر رده 500 از چرخه تولید شرکت اچ‌پی‌ای خارج شده است و در هیچ یک از نمایندگی‌های این شرکت توزیع نمی‌شود. همچنین هر کدام از گروه‌های ذکر شده خود شامل چندین مدل از جمله ML30 ،ML110 ،ML150 ،ML350 و... می‌باشد.

 

سرور hp مدل HPE Proliant ML

 

2. HPE Proliant DL

سرورهای سری DL اچ‌پی‌ یا همان Density Line هم مبتنی بر رک (Rack) هستند یعنی بعد از قرارگیری در رک قابل استفاده هستند. این سرورها قابلیت مدیریت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به دلیل جاگیری کمتر برای محیط‌هایی که نیاز به تعداد زیادی سرور دارند، مناسب‌اند. سرورهای DL به دلیل فرم کوچک‌ترشان نسبت به همتایان ML خود گران‌تر هستند. اکثر مردم کار کردن با سرورهای DL را آسان‌تر می‌دانند. سرورهای سری DL شامل چندین مدل از جمله DL20 ،DL110 ،DL380 ،DL580 و... می‌باشد، که محبوب‌ترین آن‌ها  سرور HP DL360 G10  و سرور HP DL380 G10  است. همچنین این سرورها شامل چندین نسل می‌باشد که به تازگی سرور HP DL360 G10 Plus و سرور HP DL380 G10 Plus  هم وارد بازار شده است.

 

سرور hp مدل HPE Proliant DL

 

3. HPE Proliant BL

سرورهای سری BL اچ‌پی‌ یا همان Blade Line که به اصطلاح سرورهای تیغه‌ای نامیده می‌شوند، مبتنی بر Enclosure (محفظه) هستند. این مدل سرورها برای قرارگیری در محفظه‌های بلید (تیغه‌ای) طراحی شده‌اند و به غیر از آن در محیط‌های دیگری کاربرد ندارد. این سرورها برای سازمان‌ها و مراکز داده‌هایی که نیاز به پردازش موازی همراه با محاسبات پرسرعت دارند ایده‌آل است. سرورهای Blade که به آن‌ها گاهی سرور high-density نیز گفته می‌شود با هدف بیشترین تراکم و کنترل‌پذیری در فضای محدود شده رک طراحی و ساخته شده‌اند و در دو گروه 400C و 600C تولید می‌شوند. کمپانی اچ‌پی‌ای دو مدل محفظه برای برای پیکربندی سرورهای Blade به سازمان‌ها پیشنهاد می‌دهد:

  1. HPE BladeSystem C7000 Enclosure
  2. HPE BladeSystem C3000 Enclosure

 

سرور hp مدل HPE Proliant BL

 

4. HPE Proliant SL

سرورهای سری SL اچ‌پی یا همان Scalable Line هم مانند DLها مبتنی بر رک هستند. این سرورها برای محیط‌هایی که نیاز به توان محاسباتی بالایی دارند گزینه مناسبی است و خدمات وب را با کیفیت بالا ارائه می‌دهد. بالاترین نسل سرورهای HPE ProLiant SL نسل هشتم است که با معماری HP ProActive Insight سطح بالاتری از پیکربندی را برای کارایی و مقیاس‌پذیری ارائه می‌کند که این امر به کاهش کل هزینه‌های سازمان‌ها کمک می‌کند. خانواده سرورهای HPE Proliant SL شامل مدل‌های 270s ،2500s ،4500s ،6500s می‌باشد.

 

5. HPE Proliant XL

سرورهای سری XL اچ‌پی‌ای به شما اجازه می‌دهد تا با استقرار در محیط از حداکثر ظرفیت Big Data (داده‌های بزرگ) استفاده کنید و با حداکثر تعداد پردازنده و حداکثر ظرفیت حافظه در هر سرور، عملکرد مورد نیاز خود را برای حجم کاری Hadoop یا ذخیره‌سازی اشیا بهینه کنید. سرورهای سری XL شامل چندین مدل از جمله XL170r ،XL190r ،XL230k از نسل 10 (GEN10) می‌باشد.

 

6. HPE Proliant DX

کمپانی HPE در ادامه فعالیت خود در زمینه تولید سرور پُرولینت، نسل جدیدی از سرورها را با مشارکت کمپانی Nutanix (شریک HPE) با نام سرورهای HPE ProLiant DX GEN10 به بازار عرضه کرد، که همزمان با ارائه پردازنده‌های نسل دوم Intel Xeon Scalable مصادف گردید. این سرورها با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید سعی دارد پیچیدگی مراکز داده را کاهش و مقیاس‌پذیری را افزایش دهد. همچنین این سرورها سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا زیرساخت‌هایی ایجاد کنند که سادگی و چابکی سرویس‌های ابری عمومی را با کنترل و امنیت مورد نیاز برای محیط‌های ابر خصوصی فراهم کنند.

 

سرور hp مدل HPE Proliant DX

 

7. HPE Proliant MicroServer

سری محصولات HPE ProLiant MicroServer، سرورهای entry-level، کم مصرف، جمع و جور و مقرون به صرفه با بازدهی بالا برای مشاغل کوچک یا استفاده در منزل هستند که به طور معمول قدرت پردازش کمتری نسبت به سرورهای رک سازمانی با مشخصات بالا دارند از آنجایی که میکرو سرورها اغلب به عنوان اپلیکیشن شبکه استفاده می‌شوند، گاهی اوقات به آنها سرورهای اپلیکیش نیز گفته می‌شود. 

 

سرور hp مدل HPE Proliant Microserver

 

8. HPE Moonshot System

سرور Moonshot System یکی دیگر از سرور های برند hp است این سرور اولین سرور بهبود یافته و نرم افزار محور است که برای حجم های کاری خاص و دیتاسنترها طراحی شده است.

 

سرور hp مدل HPE Moonshot System

 

9. HPE ProLiant Easy Connect

سرورهای HPE ProLiant Easy Connect زمانی را که مدیران شبکه برای صرف در شبکه نیاز دارند کاهش می دهد، بدون اینکه کیفیت را کاهش یابد. این سرورهای مدیریت هیبریدی امکان استفاده از خدمات مدیریت راه دور HP را فراهم می کنند که هزینه آن به صورت سالانه یا ماهانه پرداخت می شود. این خدمات توسط مهندسان و کارشناسان ارائه می شود.

 

 

سرور hp مدل HPE ProLiant Easy Connect

 

 

 

کدام سرور HP را انتخاب کنیم؟

 

همانطور که گفته شد سرورهای برند HPE جز محبوب‌ترین و قابل اعتمادترین سرورهای جهان و ایران محسوب می‌شود. سرورهای اچ‌پی‌ای نیاز مشتریان در هر سطحی را در نظر گرفته و پاسخگو می‌باشد. سرورهای کمپانی اچ‌پی‌ دارای مدل‌های زیادی است که بین آن‌ها سرورهای HPE Proliant DL ،HPE Proliant ML ،HPE Proliant BL ،HPE Senergy در بازار ایران جز شناخته‌ترین سرورهایی هستند که عرضه می‌شوند.

در این مقاله ما به معرفی سرورهای پرطرفدار اچ پی و انواع مختلف آن پرداختیم. حال اینکه از بین سرورهای متنوع HPE کدام را انتخاب کنید سوالی است که ذهن اکثر مدیران IT را به خود مشغول کرده است. باید گفت که انتخاب سرور و کانفیگ مناسب آن باید بر اساس نیاز سنجی هر کسب و کاری صورت گیرد، و این کار نیاز به تخصص فنی و تجربه بالا دارد. کارشناسان شرکت دالمن افزار پارسه با استفاده از تجربه چندین ساله و دقت و مهارت کافی می‌توانند نیاز سازمان شما را بررسی کرده و از بین انواع سرور HP بهترین گزینه را برای سازمانتان انتخاب کنند تا علاوه بر صرف جویی در وقت از هدر رفت هزینه های سازمان جلوگیری شود. 

 

همچنین شرکت دالمن افزار پارسه تجهیزات و زیرساخت‌های IT مورد نیاز صاحبان کسب و کار را از برندهای مطرحی از جمله hpe، سوپرمیکرو، سامسونگ، اینتل، سیگیت و غیره تهیه کرده و در اختیارشان قرار می دهد. جهت بهره مندی از مشاوره های رایگان، استعلام قیمت و خرید سرور HP و همچنین خرید قطعات سرور HP می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان شرکت دالمن افزار پارسه در تماس باشید.

 


نویسنده: اسما دادرس محبوب 


 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
SHIMA گفت:
خیلی مطلب عالی و مفیدی بود.
    مدیریت گفت:
    ممنون از نگاهتون، خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده
علیرضا نورزاده گفت:
سلام و وقت بخیر خدمت شما همکار گرامی
بسیار روان، مختصر و کامل توضیح داده اید، که برای کسانی که در این حوزه فعالیت ندارند و یا اطلاعات کمی دارند قابل فهم است. سپاس از مطالب ارزشمندی که قرار میدهید.
    مدیریت گفت:
    سلام و روزبخیر
    سپاس از توجه شما دوست گرامی. خوشحالیم که مطالب سایت براتون مفید بوده.
سبد خرید