​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

کانفیگ سرور hp

کانفیگ سرور hp

 

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را راجع به راه اندازی، پیکربندی و کانفیگ سرور علی الخصوص کانفیگ سرور hp به طور کامل برای شما بیان کنیم. در این پست آموزشی که مربوط به آموزش کانفیگ سرور hp جهت خرید سرور hp است به معرفی و پیکربندی برخی از ابزارها از جمله Intelligent Provisioning که در کانفیگ اولیه سرور اچ پی کاربرد دارد، پرداخته‌ایم. همچنین به طور کوتاه در مورد راه اندازی سرور اچ پی و تجهیزاتی مورد نیاز آن با شما اطلاعاتی را به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

کانفیگ سرور

کانفیگ سرور که اصطلاحا به پیکربندی سرور هم معروف است و به انگلیسی Server Configuration خوانده می‌شود به مجموعه‌ای از تنظیمات و پیکربندی‌هایی گفته می‌شود که برای تنظیم، مدیریت و بهینه‌سازی سرور و سیستم‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تنظیمات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

تنظیمات سخت‌افزاری در کانفیگ سرور:

تنظیمات سخت افزاری شامل تنظیمات BIOS و UEFI سرور می‌باشد که برای تنظیمات سخت‌افزاری از جمله تنظیمات CPU، حافظه و قطعات دیگر سیستم استفاده می‌شود.

تنظیمات نرم‌افزاری در پیکربندی سرور:

این تنظیمات شامل تنظیمات سیستم عامل، برنامه‌های نصب شده و تنظیمات شبکه می‌باشد و برای تعیین نحوه عملکرد نرم‌افزارهای نصب شده و تعامل آن‌ها با سیستم عامل و دیگر برنامه‌ها استفاده می‌شود.

تنظیمات شبکه در کانفیگ سرور:

تنظیمات شبکه شامل تنظیمات IP، DNS، DHCP و gateway می‌باشد که برای اتصال سرور به شبکه و تعامل با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شوند.

تنظیمات امنیتی در پیکربندی سرور:

این تنظیمات شامل تنظیمات امنیتی سرور مانند تنظیمات فایروال، SSL و SSH می‌باشد که برای افزایش امنیت سرور و جلوگیری از حملات احتمالی استفاده می‌شوند.

تنظیمات ذخیره‌سازی در کانفیگ سرور:

تنظیمات ذخیره‌سازی شامل تنظیمات مربوط به سیستم‌های ذخیره‌سازی مانند RAID و LVM است که برای مدیریت و بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.

با تنظیم صحیح کانفیگ سرور، می‌توان به عملکرد بهتر و بهینه‌تر سرور و سیستم‌های آن دست یافت. همچنین با استفاده از کانفیگ سرور، امنیت، قابلیت اطمینان و دسترسی بهتر به منابع سرور بهبود می‌یابد.

با توجه به اینکه کانفیگ سرور شامل تنظیمات مختلفی است، باید برای تعیین تنظیمات صحیح و بهینه، اولا عملکرد سرور و سیستم‌های مربوط به آن و ثانیا هدف استفاده از سرور و محیط کاربری سرور مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است کانفیگ سرور باید توسط یک متخصص انجام شود تا از صحت و بهینگی آن اطمینان حاصل شود. اگر تنظیمات کانفیگ سرور به درستی انجام نشود، ممکن است از دسترسی به منابع سرور کاسته شود و سرعت و عملکرد سرور کاهش یابد. همچنین، در صورتی که تنظیمات امنیتی سرور به درستی انجام نشود، اطلاعات مهم سازمان در معرض خطر قرار خواهد گرفت و احتمال هک شدن سرور و سرقت اطلاعات بیشتر خواهد شد.

 

آموزش کانفیگ سرور hp

در این بخش از مقاله قصد داریم در مورد آموزش کانفیگ سرور hp با شما صحبت کنیم.

شما در هنگام خرید سرور اچ پی، یک سیستم خام و بدون هیچگونه نرم‌افزار و تنظیمات خاصی در اختیار خواهید داشت. بنابراین، برای استفاده از سرور اچ‌پی، به انجام مراحلی مانند کانفیگ اولیه سرور، بروز رسانی سرور و نصب سیستم عامل نیاز دارید. در هنگام راه انداز سرور hp شما با صفحه ای مانند صفحه زیر رو به رو خواهید شد که در واقع اولین مرحله بوت شدن سرور hp است. 

 

پیکربندی سرور

 

در این مرحله امکان انتخاب 4 گزینه برای شما وجود دارد که به ترتیب هر کدام را برای شما شرح می دهیم:

  1. با زدن کلید F9 وارد UEFI  خواهید شد که در واقع جایگزین BIOSهای قدیمی شده است. پس شما با فشردن کلید F9 وارد تنظیمات کلی سیستم یا اصطلاحا Uefi System Utilities می‌شوید. در این قسمت برای هریک از موارد ریدبندی و یا کانفیگ و پیکربندی سرور و تنظیمات پورت iLO، گزینه ای به نام System Configuration وجود دارد که می‌توان آن را انتخاب کرد و سپس دکمه enter را بزنید تا کانفیگ ذخیره شود. 
  2. با زدن کلید F10 وارد Intelligent Provisioning می‌شوید. این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در تنظیم سرور است زیرا برای نصب ویندوز روی سرور HP، نصب سیستم عامل و راه‌اندازی سرور HP استفاده می‌شود. در این قسمت ابزارهایی مانند SSA، hp insight diagnostics ،Active Health، Intelligent Provisioning وجود دارد.
  3. با زدن کلید F11 وارد قسمت بوت سرور یا اصطلاحا Boot Menu خواهید شد.
  4. با زدن کلید F12 می توانید سرور را از روی شبکه بوت کنید.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید مربع‌های سبز رنگ کوچکی در قسمت سمت راست و پایین صفحه وجود دارد که بعضی از آن‌ها خاموش و بعضی دیگر روشن هستند. این مربع‌ها نشان دهنده قابلیت‌های موجود روی سرور است. می‌توان مربع‌های خاموش را با لایسنس iLO Advanced فعال کرد.  

 

کانفیگ سرور hp با ابزار Intelligent Provisioning

ابزار Intelligent Provisioning یک ابزار مفید برای نصب و کانفیگ سرورهای HP است که استفاده از آن بسیار آسان است و به صورت پیش فرض در تمامی سرورهای HPE ProLiant وجود دارد. با استفاده از این ابزار می‌توانید سرور خود را سریع و به راحتی مستقر و تنظیم کنید. در ادامه، مراحل کانفیگ سرور HP با استفاده از ابزار Intelligent Provisioning را شرح می‌دهیم:

1. پس از روشن کردن و بوت شدن سرور، با فشار دادن دکمه F10 وارد Intelligent Provisioning می‌شوید. 

2. در صفحه‌ی Intelligent Provisioning، دو گزینه وجود دارد که می‌توانید از بین آن دو یکی را انتخاب کنید:

  • Configure And Install: با انتخاب این گزینه پیکربندی اولیه سرور قابل انجام است.
  • Perform Maintenance: با انتخاب این گزینه امکان مدیریت سرور وجود دارد.

 

راه اندازی سرور hp

 

گزینه Configure And Install در Intelligent Provisioning

 

گزینه Configure and Install، بهترین گزینه در پیکربندی سرورهای HPE است که به شما امکان می‌دهد سرور خود را به راحتی پیکربندی کنید و سیستم عامل مورد نظر را نصب کنید. در واقع، با انتخاب این گزینه، سرور HP شما به طور خودکار به حالت تنظیمات کارخانه بازگردانده می‌شود. با انتخاب گزینه Configure and Install، می‌توانید تمامی تنظیمات مورد نیاز از جمله تنظیمات شبکه، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، RAID، BIOS و ... را انجام دهید. سپس، می‌توانید سیستم عامل مورد نظر خود را از بین گزینه‌های مختلف نصب کنید.

در این گزینه علاوه بر نصب کامل سیستم عامل نرم‌افزارهای جانبی HP و کلیه درایوهای سخت افزاری به طور کامل نصب می‌شوند.

 

 

گزینه Perform Maintenance در Intelligent Provisionin

گزینه Perform Maintenance در پیکربندی و مدیریت سرور، به شما اجازه می‌دهد تا کارهای تعمیر و نگهداری را روی سرور خود انجام دهید. با استفاده از این گزینه، می‌توانید تعمیرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روی سرور خود انجام دهید.

تعمیرات سخت‌افزاری که می‌توانید با استفاده از این گزینه انجام دهید، شامل تست قطعات سخت‌افزاری، تعویض قطعات خراب یا نامناسب در سرور می‌شود. همچنین، با استفاده از این گزینه، می‌توانید نرم‌افزارها و firmwareها سرور خود را به‌روزرسانی کنید و مشکلات نرم‌افزاری مانند ارورهای سیستم را برطرف کنید.

برای بروز رسانی کافی است به سایت HPE متصل شوید اما این گزینه به دلیل وجود تحریم های ایران برای ما غیرفعال است. با این حال برای آپدیت کردن درایوها و firmwareها یک روش دیگر وجود دارد و آن هم استفاده از برنامه Service Pack For ProLiant می‌باشد.

از جمله سیستم عامل‌های سازگار با Intelligent Provisioninig می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • Microsoft Windows Server 2016
  • Red Hat Enterprise Linux 7.3, 7.2, 6.8, and 6.7
  • Microsoft Windows Nano Server 2016
  • SUSE Linux Enterprise Server 12 SP2, 12 SP1, 11 SP4, and 11 SP3
  • Microsoft Windows Server 2008 R2 SP1
  • VMware ESXI 5.5 Update 3
  • Microsoft Windows Server 2019
  • VSphere 6.0 Update 3, 6.0 Update 2, and 6.5
  • Microsoft Windows Server 2012 R2
  • VMware ESXI 5.5 Update 7 & Later
  • Microsoft Windows Server 2012
  • ClearOS 7.3


با وارد شدن به گزینه Perform Maintenance با ابزارهای مهم زیر روبرو خواهید شد که هرکدام برای عملیات خاصی طراحی شده است:

 

پیکربندی اولیه سرور hp

 

  1. ابزار HPE Smart Storage Administrator (SSA) که برای کانفیگ و رید بندی هارد دیسک از آن استفاده می‌شود.
  2. ابزار HPE Insight Diagnostics که برای گزارش گیری و تست سخت افزار از آن استفاده می‌شود و در دو نسخه آفلاین و آنلاین موجود است. با استفاده از این گزینه می‌توان از عملکرد صحیح اجزای سرور اطمینان حاصل کرد.
  3. ابزار مهم دیگر Active Health است که به سرورهای نسل 8 به بعد HPE اضافه شده است. و برای تحلیل وضعیت سرور و قطعات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت بروز خرابی سرور مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد.
  4. Configuration ILO از این ابزار هم برای تنظیم و پیکربندی iLO استفاده می‌شود.

یکی از راه‌های دیگری که برای پیکربندی و مدیریت سرور اچ پی می‌توان بکار گرفت استفاده از رابط کاربری UI در نرم افزار iLO است که از این طریق می‌توانید وارد شوید و به تمامی درایوها، تجهیزات و سخت افزار سرور و... دسترسی پیدا کنید.

لازم به ذکر است که هرچند کانفیگ سرور با استفاده از ابزار Intelligent Provisioning بسیار ساده و راحت است اما باز هم بهتر است قبل از شروع کار، با متخصصان فنی و با تجربه در این حوزه مشورت نمایید. اگر برای کانفیگ سرور hp نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق شماره‌ ‎021-43629 با کارشناسان فنی شرکت دالمن افزار پارسه تماس گرفته و از مشاوره‌های رایگان این تیم بهره مند شوید.

 

راه اندازی سرور hp

مراحل خرید سرور و قطعات سخت افزاری سرور بسته به نوع کسب و کاری که در دست دارید، متفاوت خواهد بود. اما هنگام خرید و راه اندازی سرور HP، برخی از مراحل و عوامل مهم را در نظر بگیرید. اولین مورد این است که بودجه مورد نیازتان را مشخص کنید. قبل از خرید سرور، بهتر است بودجه اصلی خود را تعیین کنید. هزینه راه اندازی سرور اچ پی شامل هزینه راه اندازی اتاق سرور، نگهداری، ایجاد امنیت و استخدام کارکنان برای اجرا و حفاظت است. همچنین، هزینه های جاری را نیز در نظر بگیرید. قیمت خدمات و هزینه قطعات قابل تغییر سرور HP را در بودجه خود در نظر بگیرید. قبل از نصب و راه اندازی سرور HP، لیستی از عملکردهای مورد نیاز سرور HP در حال حاضر و در آینده تهیه کنید. به سیستم عاملهای مهم مانند لینوکس و ویندوز، هارد سرور، پردازنده و رم سرور HP نیز توجه کنید.

قبل از راه اندازی سرور اچ پی، قطعات مورد نیاز برای کسب و کار و منابع مورد نیاز خود را تشخیص داده و تخمین بزنید. با توجه به میانگین ظرفیت سرورهای HP و با شناسایی قطعات سخت افزاری، می‌توانید شروع به راه‌اندازی سرور HP کنید. برای رفع نیازهای سخت افزاری مانند هارد دیسک‌ها، درایوهای قابل تعویض، پردازنده‌ها، نیروی برق و افزونگی سخت‌افزاری، از کمک و مشاوره‌ی متخصصان فنی دالمن افزار پارسه استفاده کنید و اتاق سرور خود را به‌طور استاندارد تجهیز کنید. مدیریت مناسب اتاق سرور نقش مهمی در حفظ و نگهداری سرورها و تجهیزات مرتبط با آن‌ها و در نهایت افزایش بهره‌وری شبکه‌ی شما خواهد داشت.

اگر در زمینه راه اندازی و کانفیگ سرور hp نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از تجربه متخصصان فنی شرکت دالمن افزار پارسه کمک گرفته و از مشاوره‌های رایگان ما در این زمینه بهره‌مند شوید. لطفا جهت ارتباط با مشاوران دالمن از طریق شماره‌های زیر اقدام نمایید.

43629 - 021

91001790 - 021

 


نویسنده: اسما دادرس محبوب 


 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سجاد یزدان پناه گفت:
ممنون بسیار مفید و کامل بود
سبد خرید