​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی چیست؟

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی

 

تفاوت سرور فیزیکی با مجازی در چیست آیا تا به حال این سوال ذهن شما را درگیر کرده است؟

اگر تا به حال در اطراف افرادی که در حوزه اینترپرایز فعالیت می‌کنند، بوده‌اید، احتمالاً کلمه "سرور" را به کرات شنیده‌اید. اما برای کسی که با کامپیوتر سروکار ندارد درک این کلمه می‌تواند سخت باشد. حال سوال اصلی اینجاست سرور فیزیکی چیست؟ و چه کاری انجام می‌دهد؟ تفاوت سرور فیزیکی و مجازی چیست؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:
اگر برای خرید قطعات سرور نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق شماره 43629 - 021 با کارشناسان دالمن افزار پارسه در ارتباط باشید.

سرور چیست؟

 

سرور یک برنامه یا دستگاه کامپیوتری است که خدماتی را به برنامه کامپیوتری دیگر و کاربر (مشتری) آن که به عنوان کلاینت نیز شناخته می‌شود، ارائه می‌دهد. این معماری مدل کلاینت سرور نامیده می‌شود. در واقع در محاسبات، سرورها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که خدماتی را برای سایر دستگاه‌ها یا مشتریان ارائه می‌دهند، مانند به اشتراک گذاشتن منابع یا داده‌ها بین چندین مشتری، یا انجام محاسبات برای یک کلاینت. در واقع سرورها ابزاری برای میزبانی و پردازش بارهای کاری فشرده هستند که فراتر از قابلیت‌های یک رایانه سنتی است.

سرورها شامل دو دسته کلی هستند:

  1. سرور فیزیکی
  2. سرور مجازی

که در ادامه به تعریف هر کدام می پردازیم.

 

 

 

 

در این ویدئو به معرفی سرور فیزیکی پرداخته شده است با ما در این ویدئو همراه باشید. 

 

 

سرور فیزیکی چیست؟

 

برای مقایسه سرور فیزیکی و سرور مجازی ابتدا به تعریف هر یک می‌پردازیم. سرور فیزیکی که به عنوان "سرور Bare-Metal" نیز شناخته می‌شود در واقع یک رایانه فیزیکی است که سیستم عاملی همچون لینوکس و ویندوز بر روی آن نصب می‌شود اما قدرتی به مراتب بیشتر از رایانه‌های فیزیکی دارد. سرور فیزیکی، کامپیوتری تک مستاجره (مشتری یا مصرف‌کننده) است، به این معنی که یک سرور فیزیکی خاص به یک کاربر، اختصاص داده می‌شود و منابع و اجزای آن بین چند کاربر به اشتراک گذاشته نمی‌شود به زبان ساده این نوع سرورها اختصاصی هستند (اشتراکی نیستند) در واقع از سرورهای فیزیکی با نام سرور اختصاصی هم یاد می‌شود. هر سرور فیزیکی شامل حافظه، پردازنده، اتصالات شبکه، هارد دیسک و یک سیستم عامل (OS) برای اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها است. یک سرور فیزیکی از نظر اندازه بسیار بزرگ است و اجزا و مولفه‌های پردازشی که در آن بکار رفته است، بسیار قدرتمند هستند حتی بعضی از سرورها دارای چند پردازنده با هسته‌های متعدد هستند. اکثر سرورهای فیزیکی نیازمند قرارگیری در فضای رک (Rack) سرور هستند. سرورهای فیزیکی انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام مناسب کسب و کاری است و کاربرد خاص خودش را دارد. 
شرکت‌های HPE ،Dell ،Fujitsu،Supermicro و … از جمله شرکت‌های معتبری هستند که در زمینه تولید و ارائه سرورهای فیزیکی و انواع تجهیزاتش فعالیت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مشخصات انواع سرور hp و سرور سوپرمیکرو می‌توانید به مقاله‌ای که در همین وب سایت منتشر شده است مراجعه کنید.

 

 

مقایسه سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی


 

سرور مجازی چیست؟

 

سرور مجازی یا VPS مخفف عبارت Virtual Private Server و به معنی سرور مجازی خصوصی است. سرور مجازی یک ماشین مجازی است که عملکرد یک سرور فیزیکی اختصاصی را شبیه‌‌سازی می‌کند در واقع می‌توان گفت این سرورها بخشی از یک سرور فیزیکی هستند. سرورهای مجازی با نصب هایپروایزر (Hypervisor) یا همان نرم‌افزار مجازی‌ساز روی سرور فیزیکی (Bare-Metal) پیاده‌سازی می‌شوند.

این سرورها از هایپروایزر برای تقسیم یک سرور فیزیکی به دو یا چند سرور مجازی استفاده می‌کنند و مولفه‌هایی مانند CPU و RAM و غیره را بین دو یا چند سرور دیگر به اشتراک می‌گذارند. یک سرور مجازی در یک محیط "چند مستاجره" کار می‌کند، به این معنی که چندین VM (Virtual Machine) روی یک سخت‌افزار فیزیکی اجرا می‌شوند. در این حالت، منابع محاسباتی یک سرور فیزیکی، مجازی‌سازی شده و بین تمام ماشین‌های مجازی در حال اجرا بر روی آن به اشتراک گذاشته می‌شود. معماری یک سرور مجازی کمی پیچیده‌تر از یک سرور فیزیکی است سرورهای مجازی از آنجایی که مقرون به صرفه هستند و کنترل منابع سریع‌تری را ارائه می‌دهند، در محیط های میزبانی وب محبوب‌تر هستند.

 

 

سرور فیزیکی در مقابل سرور مجازی

 

 

سرور فیزیکی یا سرور مجازی: کدام یک انتخاب مناسبی برای سازمان است؟

 

سرور فیزیکی یا سرور مجازی، کدام بهتر است؟ هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، باید مطمئن شوید که زیر ساخت‌های سازمانتان می‌تواند پاسخگوی حجم کاریتان باشد و عملیات تجاری را بدون تاخیر و وقفه انجام دهد. زیر ساخت سازمان شما می‌تواند بر روی یک سرور فیزیکی، یک سرور مجازی یا ترکیبی از هر دو (یک سرور ترکیبی) ساخته شود. بنابراین برای انتخاب مناسب از بین گزینه‌های موجود باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید.

در دنیای کسب و کار امروزی مدیران فناوری اطلاعات وظیفه یافتن راه‌حل‎های مناسب‌ جهت پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها را بر عهده دارند، که مقرون به صرفه باشد و نیاز سازمان‌ها به کاهش ریسک، رفتارهای متنوع با انواع داده‌ها و در بسیاری از موارد، انطباق قانونی را متعادل ‌کند. این تعادل نیازمند نگاهی متفاوت به سرور فیزیکی و سرور مجازی است. از طرفی با توجه به الزامات پیچیده کسب و کار‌ها ، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سرور فیزیکی یا سرور مجازی و مزایا و معایب مربوط به هر کدام کار ساده‌ای نیست.

در این مقاله تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی بیان شده است که به شما کمک خواهد کرد بهترین گزینه را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. 

 


بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید سرور فیزیکی



 

مقایسه سرور فیزیکی با سرور مجازی

 

برای مقایسه سرور فیزیکی با سرور مجازی لازم است مزایا و معایب هرکدام را از لحاظ عملکرد، کارایی و... مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ کارایی

عامل کارایی برای آن دسته از سازمان‌هایی بسیار حائز اهمیت است که وظیفه مدیریت حجم زیادی از داده‌ها را برعهده دارند که باید به طور مداوم پردازش شوند. سرورهای فیزیکی قدرتمند‌تر و کارآمد‌تر از سرورهای مجازی هستند زیرا سرورهای مجازی به دلیل سرریز شدن ماشین‌های مجازی در سرورهای فیزیکی مستعد مشکلات عملکردی هستند. بنابراین سرورهای فیزیکی و مجازی با منابع و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یکسان نمی‌توانند در یک سطح عمل کنند. اگر سازمان شما عملیاتی را اجرا می‌کند که به استفاده کامل از منابع محاسباتی نیاز دارد، یک سرور فیزیکی بهترین انتخاب است.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ مدیریت

در مورد فاکتور مدیریت، نگهداری ماشین‌های مجازی بسیار ساده‌تر از سرورهای فیزیکی است. در صورت خرابی سرور، بازگرداندن سرور فیزیکی به حالت اولیه ممکن است چند روز طول بکشد. برای ماشین‌های مجازی، فرآیند بازیابی را می‌توان تنها با چند کلیک با کمک نرم‌افزار پشتیبان‌گیری ماشین مجازی انجام داد. علاوه بر این، یک سرور فیزیکی باید به دقت از نظر وجود هر گونه نقص بررسی گردد و در صورت نیاز، درایورهای اضافی باید نصب و راه‌اندازی شوند تا بتوان از آن استفاده کرد. اما این گزینه در مورد ماشین‌های مجازی صدق نمی‌کند زیرا آنها بر روی سخت‌افزار فیزیکی قابل استفاده اجرا می‌شوند. بنابراین، VMها را می‌توان در عرض چند دقیقه ایجاد و راه‌اندازی کرد.

با این حال، مدیریت یک محیط سرور مجازی نیازمند سطح بالایی از تخصص و مهارت‌های خاص است. بنابراین باید مطمئن شوید که اعضای تیم فناوری اطلاعات شما به اندازه کافی شایستگی لازم را برای کنترل زیرساخت مجازی سازمان‌تان دارند.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ قابلیت انتقال

یکی از تفاوت‌های اصلی سرور فیزیکی با سرور مجازی، قابلیت انتقال است. شما به راحتی می‌توانید ماشین‌های مجازی را در محیط‌های مجازی یا حتی از یک سرور فیزیکی به سرور دیگر جابجا کنید. دلیل این امر این است که ماشین‌های مجازی از یکدیگر جدا هستند و سخت‌افزار مجازی مخصوص به خود را دارند و این باعث می‌شود ماشین‌های مجازی از سخت‌افزار مستقل شوند. اما انتقال محیط سرور فیزیکی به مکان دیگر کار مشکل‌تری است. در این حالت، باید تمام داده‌های ذخیره شده در سرور را در رسانه‌های قابل جابجایی کپی کنید، رسانه‌ها و منابع سخت‌افزاری را که در اختیار دارید به مکان جدید منتقل کنید و سپس همه اجزای سیستم را دوباره روی سرور جدید نصب کنید.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ مقیاس‌پذیری (گسترش)

برای گسترش یک محیط سرور فیزیکی، شما نیاز به خرید قطعات سخت‌افزاری اضافی دارید که می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد از طرفی فرآیند نصب و پیکربندی هم زمان‌بر است. در عین حال، یک محیط سرور مجازی امکان گسترش بر اساس تقاضا را فراهم می‌کند. یک سرور مجازی می‌تواند چندین ماشین مجازی را به طور همزمان میزبانی کند که می‌توان آنها را با یک کلیک ماوس اضافه یا حذف کرد. محیط مجازی شما بسته به رشد نیازهای کسب و کار شما می‌تواند بزرگ یا کوچک شود. در این مورد، برای اطمینان از استقرار VM (ماشین مجازی)، نیازی به خرید سخت‌افزار اضافی ندارید. این به این دلیل است که ماشین‌های مجازی در حال اجرا بر روی هاست، منابع محاسباتی یکسانی را به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند به طور مساوی بین همه ماشین‌های مجازی توزیع شود. بنابراین، شما می‌توانید محیطی را طراحی کنید که به راحتی قابل تنظیم است و می‌تواند عملیات با هر سطح پیچیدگی را انجام دهد.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ مدیریت ظرفیت

سرورهای فیزیکی از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود نهایت استفاده را نمی‌کنند و به طور متوسط تنها ​​۲۵ درصد از ظرفیت خود را بکار می‌گیرند. بنابراین، بسیاری از منابع محاسباتی بدون استفاده باقی می‌مانند، که این مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر، سروری که چندین ماشین مجازی را میزبانی می‌کند، با تخصیص منابع، به ماشین‌های مجازی دیگر که بیشتر به آن نیاز دارند، منابع کم استفاده را مدیریت می‌کند. از این طریق می‌توان به مدیریت ظرفیت بهینه دست یافت.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ بازیابی سیستم

در صورت بروز خرابی سیستم بازیابی سریع داده‌ها و عملیات امری ضروری است تا زمان خرابی سیستم کاهش یاید و تاثیر منفی آن بر کسب و کار به حداقل برسد. بازیابی عملیات در یک سرور فیزیکی ممکن است ساعت‌ها یا روزها طول بکشد. در سرورهای فیزیکی، فرآیند DR (بازیابی از فاجعه) مستلزم راه‌اندازی یک سرور فیزیکی جدید، نصب یک سیستم‌عامل، راه‌اندازی برنامه‌ها و بازیابی داده‌های حیاتی از فایل پشتیبان‌ است. اما فرآیند DR در یک محیط مجازی بسیار ساده‌تر است. شما می‌توانید با استفاده از یک نسخه پشتیبان از VM (ماشین مجازی) که قبلا ایجاد شده است، کل ماشین مجازی را بازیابی کنید.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ تداوم کسب و کار

کنند، به این معنی که حتی یک وقفه جزئی در عملیات تجاری می‌تواند منجر به عواقب قابل توجهی شود. بنابراین، اطمینان از تداوم کسب‌و‌کار، به ویژه در صورت وقوع خرابی، باید یکی از اولویت‌های اصلی هر سازمانی باشد.

هنگام مقایسه سرورهای فیزیکی و ماشین‌های مجازی، واضح است که ماشین‌های مجازی تحمل خطا بیشتری دارند. در صورت بروز خرابی، بار کاری محیط مجازی شما می‌تواند با چند کلیک به محیط دیگری منتقل شود و حداقل زمان خرابی را تضمین کند. اما اگر خرابی زیرساخت سرور فیزیکی شما را تحت تاثیر قرار دهد یا از بین ببرد، آسیب در اکثر موارد، غیرقابل برگشت است.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ امنیت

مدیریت امنیت در محیط سرور مجازی آسان‌تر از سرور فیزیکی است. در سرورهای فیزیکی، بسته به قابلیت‌ها و منابع محاسباتی و حساسیت داده‌هایی که ذخیره می‌کند، باید برای هر سرور، یک سیستم حفاظتی در نظر بگیرید از این رو اگر زیرساخت فناوری اطلاعات شما بر روی 10 سرور فیزیکی یا بیشتر ساخته شده باشد انجام آن، کار بسیار سختی است.

اما یک محیط سرور مجازی را می‌توان بر اساس یک مدل امنیتی جهانی ایمن کرد. در نتیجه، سیاست‌ها و رویه‌های امنیتی را می‌توان از طریق داشبورد هایپروایزر توسعه، مستندسازی و اجرا کرد.

 

تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی از لحاظ هزینه

ساخت و نگهداری یک محیط سرور فیزیکی می‌تواند بسیار گران باشد. این به دلیل ارتقای مداوم سخت‌افزار و نرم‌افزار، خرابی‌های مکرر سیستم و خرابی قطعات و تجهیزات سرور است که تعمیر آنها دشوار یا حتی غیرممکن است.

در عین حال، مجازی‌سازی یک گزینه عالی برای شرکت‌هایی است که دارای تعداد زیادی سرور هستند. یک محیط سرور مجازی به شما این امکان را می‌دهد که منابع محاسباتی را به طور مساوی بین تمام ماشین‌های مجازی در حال اجرا توزیع کنید، بنابراین بهینه‌سازی ظرفیت را با حداقل قیمت تضمین می‌کند. با این حال، باید توجه داشته باشید که مجوزهای نرم‌افزار VM (ماشین مجازی) نیز می‌توانند بسیار گران باشند.

حال که با تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی آشنا شدید و مفهوم سرور فیزیکی را هم درک کردید، بد نیست در مورد تفاوت بین کامپیوتر با سرور هم اطلاعاتی داشته باشید ویدئوی زیر تفاوت بین کامپیوتر با سرور را برای شما بیان می‌کند.

اگر برای خرید سرور فیزیکی و خرید سرور hp نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان شرکت دالمن افزار پارسه در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

منبع: https://www.nakivo.com/blog/physical-servers-vs-virtual-machines-key-differences-similarities/

 

 

 

 


ترجمه و تدوین: اسما دادرس محبوب، محبوبه فغانی نرم، الهام حبیبی 


 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
علی رضا گفت:
سلام ممنون بابت مقاله خوبتون در مورد تفاوت سرور فیزیکی با سرور مجازی.
شما سرور مجازی هم موجود دارین؟
    مدیریت گفت:
    سلام و وقت بخیر
    خواشحالیم که این مقاله مورد توجهتون قرار گرفته
    خیر دوست عزیز شرکت ما فقط در زمینه سرور فیزیکی و تجهیزات سرور فعالیت دارد.
سبد خرید