روش تشخیص اصالت کالاهای HPE

 

روش تشخیص اصالت کالاهای HPE یکی از دغدغه های مدیران IT است. در واقع نحوه چگونگی تشخیص اصالت یک امر ضروری است. در واقع با روش‌های مختلفی که کمپانی اچ پی ای ارائه کرده است می‌توان لیبل‌ های اورجینال HPE را از لیبل‌های فیک و تقلبی تشخیص داد.

مسلما وقتی شما در هر چیزی بهترین باشید دیگران سعی می‌کنند از شما تقلید کنند و با تقلب از موفقیت شما سود ببرند. کمپانی HPE یکی از معتبرترین برندها است و از طریق ارائه محصولات با کیفیت توانسته رضایت مشتریان را تا حدی زیادی جلب کند. این شرکت با تولید محصولات متنوع، نیاز کاربران به تجهیزات سرور و دیتاسنتر را برطرف می‌کند و همین امر باعث شده که عده‌ای از افرادی سودجو شروع به تولید محصولاتی تقلبی و مشابه محصولات این کمپانی کنند. برخی از این افراد تا آنجا پیش می‌روند که از پارت نامبر و ساختار مونتاژ مشابه‌ با محصولات این شرکت استفاده می‌کنند تا مشریان را متقاعد کنند که آن‌ها هم می‌توانند محصولاتی مانند محصولات کمپانی اچ‌پی‌ای تولید کنند و به فروش برسانند. در سراسر جهان تعداد زیادی از هارد دیسک‌های تقلبی HPE (SAS,SATA,FATA,SCSI,iSCSI,Fibre Channel) و درایوهای حالت جامد (SSD) به عنوان محصولات جدید HPE تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این درایورها به صورت کیت‌های آپشن (Option Kits) و کیت‌های یدکی (Spares Kits) بسته‌بندی  و عرضه می‌شوند. کمپانی اچ‌پی‌ای برای اینکه به کاربرانش کمک کند تا بتوانند محصولات اورجینال را از OEM تشخیص دهند از لیبل‌ها یا برچسب‌های امنیتی استفاده کرده و شما با یادگیری روش‌هایی که خود کمپانی HPE ارائه کرده است می‌توانید اصل و تقلبی بودن این برچسب‌ها را تشخیص دهید.

 

برچسب‌های امنیتی کمپانی HPE

کمپانی HPE برای تایید اصالت محصولاتش از چندین نوع برچسب امنیتی استفاده کرده است. این برچسب‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی بالا و متفاوتی هستند که با داشتن اطلاعات کافی در مورد آن می‌توانیم از اورجینال و تقلبی بودن محصولات این شرکت اطمینان حاصل کنیم. هنگامی که خطر جعل برچسب‌ها توسط کمپانی اچ‌پی‌ای احساس شود این شرکت برچسب‌هایی با ویژگی‌های امنیتی دیگری طراحی و منتشر می‌کند و یا اینکه در ویژگی‌های اصلی تغییراتی را اعمال می‌کند تا بتواند سطح بالایی از اطمینان را برای تایید اصالت محصولاتش فراهم کند.

برای تشخیص اصالت کالاهای HPE (Hewlett Packard Enterprise) می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

  • بررسی برچسب‌های امنیتی و هولوگرامی محصولات HPE از لحاظ محل قرار گیری

کمپانی HPE درایوها را به روش‌های مختلفی برچسب‌گذاری می‌کند که محل قرارگیری این برچسب‌ها در هر قطعه متفاوت است. ما در زیربه ذکر این روش‌ها پرداخته‌ایم البته ناگفته نماند که کمپانی اچ‌پی‌ای اپلیکیشنی به نام HPE Validate طراحی کرده است که برای تایید اصالت محصولاتش می‌توانید از آن استفاده کنید. شما با نصب این اپلیکیشن روی تلفن همراه و سپس اسکن بارکد سه بعدی بالای برچسب می‌توانید از اصالت محصولات اچ‌پی‌ای اطمینان حاصل کنید. البته کپی‌برداران ممکن است حتی این سریال را هم از روی قطعات اورجینال کپی کرده و روی قطعات OEM درج کنند.

 

محل قرارگیری برچسب‌های امنیتی در HDD/SSDهای HPE

در هارد سرورهای HP برچسب‌های امنیتی اغلب بر روی لیبل مشخصات هارد به صورت افقی یا عمودی در بالا یا پایین لیبل چسبانده شده است.

 

محل قرارگیری برچسب‌های امنیتی در HDD/SSDهای کمپانی HPE

 

محل قرار گیری برچسب‌های امنیتی در رم سرورهای HPE

در رم سرورهای HPE این برچسب‌های امنیتی معمولا در سمت راست لیبل مشخصات رم قرار می‌گیرند. 

البته برای تشخیص اورجینال بودن رم‌ها راه‌های دیگری هم وجود دارد که در مقالات بعدی به صورت مفصل و کامل به آن خواهیم پرداخت. 

برای انتخاب رم سرور HP از طریق تماس با شماره‌های 43629 - 021 یا 09121364878 با کارشناسان شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید.

 

محل قرار گیری برچسب‌های امنیتی در رم سرورهای HPE

 

محل قرارگیری برچسب‌های امنیتی در پردازنده‌ها و هیت سینک های HPE

اورجینال بودن کیت‌های پردازنده سرور اچ پی را می‌توان از طریق برچسب امنیتی چسبانده شده روی هیت سینک تایید کرد.

 

محل قرارگیری برچسب‌های امنیتی در پردازنده‌ها و هیت سینک 

 

محل قرارگیری برچسب‌های امنیتی در ماژول های فرستنده و گیرنده Aruba شرکت اچ پی ای

از سال 2017، می‌توان در فرستندهها و گیرنده‌های HPE Aruba شماره شناسه امنیتی یا همان SID (Secure ID) را پیدا و از طریق برنامه‌ای در تلفن همراه تأیید کرد.

 

فرستنده و گیرنده Aruba

 

محل قرار گیری بر چسب های امنیتی در نرم افزارهای HPE

از ابتدای سال 2017 شرکت اچ پی ای، ویژگی‌های امنیتی را به شکل بارکدهای 2 بعدی (2D Data Matrix)  طراحی کرده است، که می‌توان آن را در برخی از لایسنس‌های نرم افزار HPE یافت.

 

نرم افزار

 

محل قرار گیری بر چسب های امنیتی در بسته بندی‌ها محصولات HPE

تمام محصولات سخت‌افزاری که در بالا گفته شد، دارای برچسب‌های امنیتی هستند که روی بسته‌بندی آن‌ها چسبانده شده است. شما برای تایید کالای خریداری شده، فقط کافی است در زمان خرید، شناسه امنیتی یا "SID" موجود روی برچسب اصالت کالای خریداری شده را چک نمایید.

 

بسته بندی‌ها

 

  • بررسی لیبل های امنیتی HPE از لحاظ سال تولید

ویژگی‌های متعددی وجود دارد که کمپانی HPE هنوز آن‌ها را فاش نکرده است. تصاویر زیر انواع برچسب‌های امنیتی را نشان می‌دهد که شرکت HPE در سال‌های  اخیر بر روی محصولاتش قرار داده است و ممکن است هنوز هم وجود داشته باشند. نسخه‌های قبلی نمایانگر یک محصول قدیمی‌ هستند اما این نکته را در نظر داشته باشید که احتمال تقلبی بودن محصولی با برچسب قدیمی وجود دارد. برچسب بسیاری از محصولات تقلبی دارای تغییر رنگی مشابه با آنچه در این مطلب گفته شده است، می‌باشد.

 

جدول

جدیدترین و آخرین برچسب امنیتی HPE که در سپتامبر 2021 ارائه شد، دارای ویژگی‌های امنیتی زیر است:

  1. نوار امنیتی  دارای لوگو "HPE" و متن "Hewlett Packard Enterprise" به صورت هولوگرامی است.
  2. در نظر داشته باشید که در این مدل با تکان دادن نوار در زوایای خاص، لوگو "HPE" به شکل ستاره‌های سبز (ستاره باران) ظاهر می‌شود.

 

 

برچسب امنیتی HPE 2021

 

برچسب امنیتی HPE 2021

 

برچسب امنیتی HPE 2021

 

برچسب امنیتی قبلی HPE، که در آوریل 2019 ارائه شد، حاوی ویژگی‌های امنیتی است که در زیر بیان شده است:

نوار امنیتی که برای تایید اصالت استفاده می‌شود دارای هولوگرام فلورسنت به شکل یک سکه یا مدال است:

  1. زمانی که هولوگرام از چپ به راست حرکت داده می‌شود، لوگو "HPE" به همراه سکه با علامت (✓) نمایان می‌شود. با چرخش به چپ و راست یا بالا و پایین، همزمان لوگو "HPE" و سکه با علامت (✓) نمایان می‌شود.
  2. اگر سکه‌های نصفه یا (دایره‌های ناقص) مشاهده کردید اشکالی ندارد، اما باید به طور متناوب بین لوگو "HPE" و علامت (✓) تغییر کرده و حتما به رنگ سبز روشن باشند.

 

برچسب امنیتی HPE 2019

 

برچسب امنیتی HPE 2019

 

برچسب‌های امنیتی HPE که در نوامبر 2016 ارائه شد دارای ویژگی‌های امنیتی زیر است:

  1. . برچسب را به بالا و پایین بچرخانید می‌بینید که لوگو "HPE" و متن "Hewlett Packard Enterprise" در جهت مخالف به داخل و خارج حرکت می‌کنند.
  2. برچسب را به چپ و راست بچرخانید می‌بینید که لوگو "HPE" و متن "Hewlett Packard Enterprise" به صورت افقی و در جهت مخالف حرکت خواهند کرد.

 

برچسب امنیتی HPE 2016

 

برچسب امنیتی HPE 2016

 

برچسب‌های امنیتی HPE که در ژوئن 2015 ارائه شد، از هولوگرام فلورسنت برای تایید اصالت استفاده می‌کرد:

  1. برچسب را به بالا و پایین بچرخانید تا ببینید کلمه "ok" و علامت (✓) در جهت مخالف به داخل و خارج حرکت می‌کند.
  2. برچسب را به چپ و راست بچرخانید تا ببینید کلمه "ok" و علامت  (✓) در همان جهت در اطراف لوگو مرکزی حرکت می‌کند.

 

برچسب امنیتی HPE 2015

 

برچسب امنیتی HPE 2015

 

برچسب‌های قدیمی‌ که در مارس 2011 ارائه شدند دارای ویژگی‌های امنیتی هستند که در زیر بیان شده است. اگر چه تفاوت‌های جزئی بین مارس و جولای وجود دارد اما در ویژگی‌های اصلی تغییراتی اعمال نشده است که می‌توان از آن برای تعیین اصالت برچسب‌ها استفاده کرد:

  1. نوارهای امنیتی دارای هولوگرام فلورسنت به شکل مدال‌ها یا دایره‌هایی است که با حرکت دادن از "HP" به (✓) و به "ok" تغییر کرده و به صورت شفاف و محو و به رنگ سبز روشن درمی‌آید. جوهر هولوگرافی این برچسب‌ها به رنگ سبز روشن است.
  2. اگر مدال‌ها نصفه (دایره‌های ناقص) باشند مشکلی نیست، اما توجه داشته باشید که همچنان باید بین سه تصویر متناوب باشند و رنگ هر کدام از آن‌ها باید سبز روشن باشند.
  3. همچنین در سمت چپ نوار امنیتی مستطیل کوچکی وجود دارد که در زیر نور طبیعی (آفتاب یا مهتاب) از صورتی کمرنگ به سبز روشن تغییر رنگ می‌دهد.

 

برچسب امنیتی HPE 2011

 

برچسب امنیتی HPE 2011

 

لازم به ذکر است که روی برچسب‌های امنیتی HPE در قسمت سمت راست، نوار امنیتی مخصوصی قرار گرفته که نباید نسبت به بقیه قسمت‌های برچسب برجستگی داشته باشد. 

 

 

بررسی اصالت محصولات HPE از طریق سایت

برای بررسی اصالت محصولات HPE، شما میتوانید از  طریق سایت hpe.com اقدام نمایید. کافی است عبارت “HPE Warranty Check” را جستجو کنید و به صفحه مربوطه بروید.

در این صفحه، شما میتوانید با وارد کردن شماره سریال محصول، اطلاعات کالا را با نسخه دیجیتالی آن مقایسه کرده و در صورت عدم تطابق باید به اورجینال بودن کالا شک کرد.

شرکت دالمن افزار پارسه این تضمین را به شما می‌دهد که تمامی محصولاتش از جمله سرور و تجهیزات سرور را با ضمانت فعال بودن روی سایت HPE، عرضه کرده و به فروش می‌رساند. همچنین شما با خرید سرور hp از شرکت دالمن افزار پارسه اطمینان دارید که کالای اصلی را خریداری می‌کنید.

 

بررسی جوهر مخصوص در لیبل های امنیتی HPE

برچسب‌های قدیمی‌تر یعنی برچسب‌های سال‌های قبل از 2011 بیشتر از تکنولوژی تغییر رنگ استفاده می‌کردند. در آخرین نسخه برچسب امنیتی HP که کنار گذاشته شده، نوارهای رنگی در دو طرف لوگو HP وجود دارد که از دو جوهر رنگی متغیر (color-shifting inks) و متفاوت استفاده می‌کند. در سمت چپ لوگو HP نواری وجود دارد که با حرکت آن به سمت بالا و پایین از سبز به قرمز تغییر رنگ می‌دهد. در سمت راست لوگو HP نواری وجود دارد که در زیر نورهای مختلف از صورتی به سبز تغییر رنگ می‌دهد. در اطراف نوار سمت چپ لوگو HP که از سبز به قرمز تغییر رنگ می‌دهد یک طرح کلی قرمز رنگ وجود دارد که رنگ آن تغییر نمی‌کند. علاوه بر این، در گوشه سمت راست بالای برچسب یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای هریک از برچسب‌های امنیتی وجود دارد.

 

 

 

 همانطور که در تصویر بالا می‌بینید در سمت راست لوگو یک بلوک رنگی وجود دارد که تحت منابع نوری مختلف تغییر رنگ می‌دهد. این بلوک رنگی وقتی زیر نور فلورسنت (مهتابی) قرار می‌گیرد به رنگ صورتی کم رنگ تغییر رنگ می‌دهد. وقتی زیر نور طبیعی خورشید یا نور لامپ‌های رشته‌ای قرار بگیرد به رنگ سبز درمی‌آید. اگر به نور خورشید یا نور رشته‌ای دسترسی نداشتید با فلاش عکس بگیرید یا از چراغ قوه استفاده کنید و در صورت عدم تغییر رنگ از سبز روشن به صورتی روشن و یا به طور کلی عدم تغییر رنگ، آن محصول را تقلبی در نظر بگیرید.

 

از کجا بفهمیم که بر چسب هولوگرامی دستکاری شده است؟

  1. همانطور که در تصویر می‌بینید برچسب‌هایی که دستکاری شده یا برداشته شده‌اند به برچسب اصلی آسیب می‌رسانند و اثراتی روی آن باقی می‌گذارند.

  2. به یاد داشته باشید که برچسب‌های هولوگرامی را به طور کامل نمی‌توان حذف کرد و اگر این برچسب‌ها دارای پارگی هر چند جزئی هم باشند بدانید که دستکاری شده‌اند.

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

چند نمونه از دستکاری‌های برچسب که اثر آن بر روی برچسب قبلی باقی مانده

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

بر چسب هولوگرامی دستکاری شده

 

اطلاعات ارائه شده در این مطلب که توسط تیم دالمن افزار پارسه جمع‌آوری شده است تنها بخشی از روش‌های تشخیص محصولات اورجینال کمپانی HPE از محصولات OEM است و روش‌های دیگری هم برای شناسایی محصولات اورجینال وجود دارد که ما در مقالات بعدی به صورت جامع و کامل آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد. شرکت دالمن افزار پارسه با سابقه‌ای طولانی که در زمینه فروش سرور hp و تجهیزات سرور و دیتاسنتر دارد، طی سال‌ها کار و تلاش تجربیاتی را در زمینه شناسایی محصولات اورجینال کمپانی اچ‌پی‌ای و دیگر کمپانی‌های معتبر از جمله سامسونگ، اینتل و غیره کسب کرده است که ماحصل این تجربیات را در مقالات دیگری به طور کامل در همین وب سایت برای شما منتشر خواهیم کرد. 

 

با توجه به ازدیاد قطعات تقلبی و غیر اورجینال در بازار، افراد سودجو دست به کار شدند و از طریق فروش محصولات تقلبی به عنوان کالای اورجینال با قیمتی پایین‌تر، سود زیادی کسب می‌کنند. از این رو تشخیص قطعات اورجینال و اصل HPE کار آسانی نیست و نیاز به تخصص در این زمینه دارد. اگر برای تایید و تشخیص اصالت کالاهای HPE نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با کارشناسان دالمن افزار پارسه تماس حاصل فرمایید. 

شماره تماس: 43629 - 021  و 09121364878 

 

منبع: دانلود فایل پی‌دی‌اف

 


مترجم: اسما دادرس محبوب 


    ۵
    از ۵
    ۳ مشارکت کننده
    ali گفت:
    ممنون واقعا لازمش داشتم
      مدیریت گفت:
      خوشحالیم که براتون مفید بوده
    شهریار گفت:
    ممنون از پست مفید و ارزشمندتون
      مدیریت گفت:
      ممنون از شما
      خوشحالیم که مفید بوده
    derafshi گفت:
    دوست عزیز و همکار گرمی سلام
    فوق العاده پست مفیدی بود و دانشهای اینجانب را بیشتر کرد
    سپاس
      مدیریت گفت:
      سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست گرامی
      سپاس از نگاه گرم و ارزشمند شما، خوشحالیم که براتون مفید بوده
    سبد خرید