انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی

انواع شبکه‌های کامپیوتری


انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی را می توان به این صورت دسته بندی کرد: شبکه شخصی، شبکه محلی، شبکه شهری، شبکه گسترده، شبکه محلی بیسیم 


 انواع شبکه از لحاظ گستردگی

انواع شبکه از لحاظ گستردگی عبارتند از:

شبکه PAN یا شبکه شخصی چیست؟

PAN برگرفته از‌‌ عبارت Personal Area Network است و کوچکترین نوع شبکه از نظر وسعت جغرافیایی به حساب می‌آید. شبکه‌ های شخصی از تعداد محدودی از کامپیوتر‌ها و لوازم دیجیتال تشکیل شده که با فاصله کمی (حداکثر چند متر) از هم  قرار گرفته‌اند و به صورت با‌سیم یا بیسیم با یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

به عنوان مثال هنگامی که با تلفن همراه خود از طریق بلوتوث به کامپیوتر وصل می‌شوید یک شبکه‌ی شخصی یا PAN ایجاد کرده‌اید.

 

شبکه PAN یا شبکه شخصی

 

LAN یا شبکه محلی چیست؟

LAN مخفف عبارت Local Area Network بوده و شبکه محلی نامیده میشود. در یک شبکه محلی مجموعه‌ای از دستگاه‌ها در یک مکان مانند یک ساختمان، اداره یا خانه به هم متصل میشوند. اندازه این شبکه محلی می‌تواند کوچک مثلا شبکه خانگی با یک کاربر و یا بزرگ مانند شبکه سازمانی با چندین کاربر و دستگاه باشد. تکنولوژی استفاده شده در این نوع شبکه از لحاظ گستردگی، اترنت است. نکته مهم در شبکه LAN این است که وسعت جغرافیایی آن محدود است.

 

LAN یا شبکه محلی

 

شبکه MAN یا شبکه شهری چیست؟

MAN برگرفته از عبارت Metropolitan Area Network بوده و محدوده آن می‌تواند به اندازه یک شهر یا مساحتی بزرگ در یک شهر باشد. اتصال شعبه‌های یک شرکت به شعبه‌های دیگر در محدوده شهری و شبکه تلویزیون کابلی را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از شبکه شهری نام برد. شبکه MAN یکی از انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی است که بیشتر کاربرد دارد.

 

شبکه MAN یا شبکه شهری

 

WAN یا شبکه گسترده چیست؟


WAN مخفف عبارت Wide Area Network بوده که از اتصال چند شبکه LAN به وجود می‌آید. در حقیقت شبکه‌ای از شبکه‌ ها است. این شبکه‌ ها معمولا بین شهرها، کشورها و یا حتی قاره‌ها به کار برده می‌شود. برای اتصالات داخلی شبکه‌‌های WAN (گسترده) باید ازISP‌ها (ارائه دهنده خدمات اینترنت) و زیرساخت‌های مخابراتی بهره برد. تکنولوژی‌های ISDN ،MPLS ،ATM در این نوع از شبکه ها کاربرد دارد. نمونه‌هایی از شبکه‌ های WAN عبارتند از اینترنت و سرویس‌های 4G و 3G و غیره. شبکه WAN یکی از انواع شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت جغرافیایی است که برای اتصال به آن باید از تجهیزات مخصوصی مانند مودم فیبرنوری یا مودم ADSL استفاده کرد.

 

WAN یا شبکه گسترده

 

شبکه محلی بی‌سیم چیست؟

WLAN (Wireless Local Area Network) به شبکه‌ های محلی بی‌سیم گفته می‌شود. در حقیقت این نوع شبکه‌ ها، LAN مبتنی بر فناوری شبکه بی‌سیم (Wi-Fi) است. در این نوع شبکه از نظر وسعت جغرافیایی به جای استفاده از کابل کشی ارتباطات بیسیم بکار برده می شود. در شبکه محلی بیسیم بیشتر از تکنولوژی مادون قرمز (IR) و یا لینک های رادیویی (RF) استفاده می شود. شبکه های بیسیم محلی اغلب در محدوده های کوچکتری مانند دانشگاه و مدرسه و غیره کاربرد دارد.

 

 

شبکه محلی بی‌سیم

 

بیشتر بخوانید: توپولوژی شبکه چیست و بررسی انواع آن

 


نویسنده: محبوبه سردشتیان


 

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید