​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز معمولی دارد؟

ویندوز سرور چیست؟

 

ویندوز سرور چیست؟ اگر یک کاربر معمولی کامپیوتر هستید، ممکن است فقط با نسخه‌های ویندوز که برای کاربران pc وجود دارد، روبرو شده باشید. اما آیا می دانستید که مایکروسافت یک خط کامل ویندوز سرور از سیستم عامل خود را نیز منتشر می کند؟

در صورتی که تاکنون چیزی در مورد ویندوز سرور نشنیده‌اید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

 در واقع، ویندوز سرور یک سری از سیستم‌عامل‌هایی است که مایکروسافت به‌طور خاص برای استفاده در سرورها(سرور hp) ساخته است. سرورها ماشین‌های بسیار قدرتمندی هستند که برای اجرای مداوم و فراهم کردن منابع برای دیگر کامپیوترها طراحی شده‌اند. این بدان معناست که تقریباً در تمامی موارد، ویندوز سرور فقط در محیط کسب‌وکار استفاده می‌شود.

 

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی

 

توسعه ویندوز سرور در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که مایکروسافت، سیستم عامل را در دو سطح طراحی کرد: ام‌اس-داس (MS-DOS) و ویندوز ان‌تی (Windows NT). 

کارشناس مایکروسافت، دیوید کاتلر (David Cutler)، هسته سیستم عامل ویندوز NT را با هدف فراهم‌کردن سرعت، امنیت و قابلیت اعتمادی که سازمان‌های بزرگ در یک سیستم عامل سرور نیاز دارند، توسعه داد.

قبل از انتشار ویندوز NT، بسیاری از شرکت‌ها از سیستم عامل یونیکس (Unix) برای اجرای خدمات فایل و چاپ استفاده می‌کردند که نیاز به سخت‌افزارهای گران‌قیمت RISC داشت. ویندوز ان‌تی امکان اجرا بر روی ماشین‌های x86 کم‌هزینه‌تر را داشت.

یکی از ویژگی‌های کلیدی معماری NT، چند پردازش همسان است که باعث اجرای بهتر برنامه‌ها در ماشین‌های دارای چند پردازنده می‌شود.

نسخه‌های بعدی ویندوز سرور قابلیت نصب بر روی سخت‌افزار در مرکز داده سازمان یا بر روی پلتفرم ابری مانند مایکروسافت آزور (Microsoft Azure) را دارند.

 


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سرور فیزیکی


 

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی چیست؟

شما ممکن است تفاوت بین ویندوز سرور و نسخه‌های معمولی ویندوز را از ظاهر آن نتوانید تشخیص دهید. صفحه دسکتاپ در هر دو ویندوز با یکدیگر تفاوتی ندارند. مانند نوار وظیفه، آیکن های دسکتاپ و دکمه استارت.

از آنجایی که ویندوز سرور و ویندوز سمت کاربر، یک پایه کد مشترک دارند، می توانید بسیاری از عملکردهای یکسان را در هر دو انجام دهید. می توانید برنامه هایی مانند مرورگرها و ویرایشگرهای عکس را روی ویندوز سرور دانلود و نصب کنید. با این حال، Windows Server و Windows Pro/Home تفاوت های زیادی با یکدیگردارند. که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

 

در واقع می توان گفت، هر نسخه از ویندوز سرور با یک نسخه از ویندوز کامپیوترهای شخصی مطابقت دارد. به عنوان مثال، ویندوز سرور 2003، نسخه سرور ویندوز XP است و ویندوز سرور 2019 که بر اساس نسخه 1809 ویندوز 10 طراحی شده است.

 

ویندوز سرور شامل نرم افزار مدیریت سازمانی است

 

نرم افزار ویندوز سرور

 

 

از آنجایی که ویندوز سرور برای کسب و کارها طراحی شده است، شامل نرم‌افزارهای کارآمدی برای مدیریت کسب‌وکار است. در زیر چند نقشی که یک سرور با استفاده از این ابزارها ایفا می‌کند آمده است:

اکتیو دایرکتوری: اکتیو دایرکتوری یک سرویس مدیریت کاربر است که به یک سرور اجازه می‌دهد به عنوان یک کنترل‌کننده دامنه عمل کند. به جای اینکه هر کاربر به یک کامپیوتر محلی وارد شود، کنترل کننده دامنه، تمام احراز هویت حساب کاربری را انجام می‌دهد.

DHCP: پروتکل پیکربندی میزبان پویا، پروتکلی است که به یک سرور اجازه می‌دهد به طور خودکار آدرس IP را به تمام دستگاه‌های موجود در شبکه اختصاص دهد. در خانه، ممکن است روتر شما این کار را انجام دهد. اما در محیط کسب‌وکار، کارکنان IT می‌توانند از قابلیت DHCP در ویندوز سرور بهره بگیرند.

فایل و ذخیره‌سازی: داشتن یک سرور فایل برای شرکت، یک کاربرد متداول دیگر است. این به شما اجازه می‌دهد تا داده‌های مهم را در یک مکان مرکزی نگه‌داری کنید و مجوزها را برای کنترل دسترسی کاربران به فایل‌های مختلف تنظیم کنید.

سرویس چاپ: اگر یک کسب‌وکار ده‌ها چاپگر در ساختمان دارد، تنظیم آنها به طور جداگانه برای هر کارگاه کاری جدید، زمان بر است. راه‌اندازی یک سرور چاپ به شما اجازه می‌دهد تا به آسانی چاپگرها را به کامپیوترها نقشه‌برداری کنید و کارهای تکراری را کاهش دهید.

سرویس به‌روزرسانی ویندوز: اغلب، کسب‌وکارها نمی‌خواهند که همه به‌روزرسانی‌های ویندوز به طور فوری انجام شود. با راه‌اندازی سرور به‌روزرسانی ویندوز، می‌توانید همه به‌روزرسانی‌های را از طریق آن سرور هدایت کنید و قوانین خاصی را برای رفتار آن‌ها تنظیم کنید.

 


 بیشتر بخوانید: راهکارهای نگهداری سرور


 

ویندوز سرور محدودیت های سخت افزاری کمتری دارد

 

نصب رم ویندوز سرور

 

اکثر مردم نگران حداکثر مقدار رمی که می توانند در رایانه خود قرار دهند، نیستند. نصب ویندوز 10 پرو 64 بیتی به شما امکان می دهد تا 2 ترابایت رم را نصب کنید. با این حال، اکثر کاربران بیش از 32 گیگابایت رم در سیستم خود ندارند، بنابراین حتی نصب 1 ترابایت رم نیز دور از ذهن است.

با دانستن این موضوع، آیا می توانید باور کنید که ویندوز سرور حداکثر 24 ترابایت رم را پشتیبانی می کند؟ همچنین به شما اجازه می دهد تا از 64 سوکت CPU استفاده کنید که بسیار بیشتر از دو سوکتی است که ویندوز 10 پرو پشتیبانی می کند.

دلایل خوبی برای این سقف های سخت افزاری بالا وجود دارد. یک سرور می‌تواند عملکردهای مهمی را برای صدها نفر در یک کسب و کار تامین کند، بنابراین اغلب باید بسیار قدرتمند باشد.

به عنوان مثال، سروری که ده‌ها ماشین مجازی را اجرا می‌کند، به مقدار زیادی RAM نیاز دارد تا بتواند همزمان همه آنها را به خوبی اجرا کند. این به یکی دیگر از عوامل مهم ویندوز سرور اشاره می کند: همیشه روی سخت افزار فیزیکی اجرا نمی شود. برخی از کسب‌وکارها چند سرور فیزیکی خریداری می‌کنند، سپس بسیاری از ماشین‌های مجازی (با ویندوز سرور) را روی آن‌ها اجرا می‌کنند تا عملکردهای مختلفی را انجام دهند، مانند مواردی که در بالا توضیح داده شد.

 

منبع: www.makeuseof.com/tag/windows-server-different-windows/

 


مترجم: محبوبه سردشتیان


 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید