​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

تفاوت رم DDR5 با DDR4 چیست؟

تفاوت رم DDR5 با DDR4

 

تصمیم‌گیری برای انتخاب بین دو حافظه DDR4 و DDR5 ممکن است یکی از مهم ترین انتخاب‌هایی باشد که باید انجام دهید، تا زمانی که هر دو استاندارد گزینه های قابل اجرا باقی بمانند. در اینجا موضوع فقط عملکرد نیست، بلکه نوع مادربرد سرور و CPU سرور را که می‌توانید استفاده کنید، تعیین می‌کند. از نظر ظاهری و مشخصات فیزیکی دو رم DDR5 و DDR4 تقریبا یکسان هستند. به عنوان مثال در هر دو رم تعداد پین‌های مربوط به ماژول حافظه 288 عدد می‌باشد.

 


بیشتر بخوانید: رم DDR5 چیست؟


 

با توجه به آنچه گفته شد حال این سوال به وجود می‌آید که تفاوت رم DDR5 با DDR4 چیست؟ پاسخ این است که تفاوت اساسی بین دو رم DDR5 و DDR4 در سطح طراحی معماری می‌باشد. ماژول های DDR4 دارای یک کانال 64 بیتی هستند، در حالی که DDR5 دارای دو کانال 32 بیتی مستقل است. همچنین Burst Length نیز از 8 بایت به 16 بایت در DDR5 دو برابر شده است. 

در ادامه ویدئو تفاوت های بین حافظه DDR5 با DDR4 قرار داده شده است.

 

 

 

همچنین برای بررسی و مقایسه دو رم DDR5 و DDR4 در یک نگاه و به صورت اجمالی می‌توانید به جدول 1 مراجعه کنید. در جدول 1 هفت تفاوت و تغییر مهم رم DDR5 نسبت به رم DDR4 نشان داده شده است:

 

جدول1: مقایسه DDR5 با DDR4

7 تفاوت مهم DDR5 با DDR4

 

 

دالمن افزار پارسه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های واردکننده سرور و قطعات سرور در ایران می‌باشد که شما می‌توانید در صورت نیاز برای خرید رم سرور با کارشناسان دالمن با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید. 

43629 - 021 

91001790 – 021

 

شرکت دالمن افزار پارسه برای آسودگی خاطر شما مشتریان عزیز، تمامی محصولات خود را با گارانتی مادام العمر تضمین اصالت کالا و 12 ماه گارانتی رسمی دالمن ارائه می‌دهد.

 


 بیشتر بخوانید: خرید قطعات سرور در تهران


 

رم DDR5 چقدر سریع تر است؟

اجازه دهید اکنون به برخی از تفاوت های اصلی با جزئیات بیشتر نگاهی بیندازیم:

 

1. نرخ انتقال داده

در هنگام خرید رم مناسب برای رفع نیازهای کسب وکار خود شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که رم DDR5 چقدر سریع تر است؟

توجه داشته باشید که شما هرگز نمی‌توانید پهنای باند حافظه کافی داشته باشید ولی رم DDR5 به این نیاز کمک می‌کند. در حالی که DIMM های DDR4 به سرعت 3.2 گیگا ترانسفر در ثانیه (GT/s) با نرخ کلاک 1.6 گیگاهرتز دست می‌یابند، DIMM های DDR5 اولیه 50 درصد افزایش پهنای باند را با سرعت 4.8 GT/s ارائه می‌دهند. حافظه DDR5 در نهایت به سرعت 8.4GT/s می‌رسد. گفتنی‌ست ویژگی‌های جدیدی مانند Decision Feedback Equalization (DFE) در DDR5 گنجانده شده است که سرعت ورودی/خروجی و نرخ داده بالاتر را ممکن می‌سازد.

در ادامه این مقاله به بررسی سایر تفاوت های رم DDR5 با DDR4 می‌پردازیم:


2. ولتاژ

در مقایسه رم DDR5 با DDR4 یکی از تفاوت های دیگر ولثاژ کاری کمتر DDR5 نسبت به DDR4 می‌باشد. برای رم DDR4 ولتاژ برابر 1.2 ولت است در حالی که در DDR5 به مقدار 1.1 ولت کاهش یافته است.

 

3. معماری

سومین تفاوت رم DDR5 و DDR4، تفاوت در معماری این دو رم است. با معماری DDR5 DIMM مدیریت انرژی از مادربرد به خود DIMM منتقل می‌شود. DIMM های DDR5 دارای یک آی سی مدیریت توان 12 ولتی (PMIC) روی DIMM هستند که امکان بارگذاری بهتر برق سیستم را فراهم می‌کند. PMIC منبع تغذیه، 1.1 ولت VDD را توزیع می‌کند و به یکپارچگی سیگنال و نویز از طریق کنترل بهتر منبع تغذیه روی DIMM کمک می‌کند.

3-1. معماری کانال DDR5 و DDR4

یکی دیگر از تغییرات بزرگ در DDR5 معماری جدید کانال DIMM است. DIMM های DDR4 دارای یک گذرگاه ۷۲ بیتی هستند که از ۶۴ بیت داده و ۸ بیت ECC تشکیل شده است. با رم DDR5، هر DIMM دو کانال خواهد داشت. هر یک از این دو کانال 40 بیت عرض خواهد داشت: 32 بیت داده و 8 بیت ECC. اگرچه عرض داده یکسان است (مجموع 64 بیت)، داشتن دو کانال مستقل کوچکتر، کارایی دسترسی به حافظه را بهبود می‌بخشد. همچنین از سرعت بیشتر DDR5 بهره مند می‌شوید.

 

تغییر معماری DDR5 نسبت به DDR4

 

4. Burst Length

چهارمین تفاوت مربوط به Burst Length است. burst chop length در حافظه رم DDR4 برابر 4 و Burst Length برابر 8 می‌باشد. در حالی که burst chop length در رم DDR5 برابر 8 و Burst Length برابر 16 است که مقدار هر دو در DDR5 دو برابر شده است. در واقع BL16 به یک Burst منفرد اجازه می‌دهد تا به 64 بایت داده دسترسی داشته باشد. که می‌تواند این کار را تنها با استفاده از یکی از دو کانال مستقل انجام دهد.

 

مقایسه ظرفیت رم DDR5 با DDR4

5. ظرفیت 

پنجمین تفاوت مربوط به ظرفیت بین این دو رم می‌باشد.(توجه داشته باشید که هر DIMM در رم از die یا یک دسته ماژول مدار مجتمع جداگانه تشکیل می‌شود.) با DIMM های تراشه بافر DDR5، طراحان سرور یا سیستم می‌توانند از ظرفیت DRAM تا 64 گیگابیت در یک بسته single-die استفاده کنند. این در حالی است که DDR4 دارای حداکثر ظرفیت 16 گیگابیت DRAM در یک بسته single-die است. در واقع DIMM های DDR4 می‌توانند به حداکثر 64 گیگابایت (با استفاده از SDP یا single-die package) برسند و DIMM های DDR5 مبتنی بر SDP ظرفیت را چهار برابر کرده و به 256 گیگابایت می‌رسانند. با توجه به آنچه گفته شد ظرفیت رم DDR5 نسبت به به نسل قبلی خود یعنی حافظه رم DDR4 چهار برابر شده است. DDR5 از ویژگی‌هایی مانند ECC on-die، حالت شفافیت خطا، تعمیر post-package و حالت خواندن و نوشتن CRC برای پشتیبانی از DRAM های با ظرفیت بالاتر پشتیبانی می‌کند.

مقایسه قیمت رم DDR5 و DDR4

قیمت رم DDR5 نسبت به DDR4 بالاتر می‌باشد ولی با توجه به مشخصات رم DDR5 که در بخش های قبلی به آن پرداخته شد، قیمت آن مناسب است و ارزش خرید دارد. همچنین قیمت رم DDR4 با توجه به قابلیت ها و ویژگی‌هایی  که دارد، مناسب می‌باشد. در واقع آنچه تعیین کننده قیمت رم سرور است،ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن می‌باشد. بنابراین شما برای خرید رم سرور باید نیازهای کسب و کار خود را در نظر بگیرید و با توجه به نیازهای موجود اقدام به خرید کنید. 

با توجه به اختلاف قیمت رم DDR5 در مقایسه با رم DDR4 شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا ارتقا از رم DDR4 به DDR5 ارزش دارد؟ پاسخ به این سوال را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

 

ارتقا از رم DDR4 به DDR5 

برای ارتقا از رم DDR4 به DDR5 باید به این نکته توجه کنید که پردازنده‌ها فقط از یک نسل و مدل رم پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر قصد ارتقا رم را داشته باشید باید مادربرد را نیز تعویض کنید. در نتیجه برای ارتقا رم از DDR4  به DDR5 باید در کنار قیمت نسبتا بالای رم DDR5، برای خرید مادربرد سرور نیز هزینه پرداخت کنید. 

با توجه به آنچه گفته شد برای ارتقا رم باید بودجه خود را در نظر بگیرید و اگر بودجه کافی دارید برای ارتقا از DDR4 به DDR5 اقدام کنید. شما می‌‎توانید برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی‌های لازم در این زمینه با کارشناسان مجموعه دالمن افزار پارسه با شماره 43629 - 021 تماس حاصل فرمایید.

 

منبع: www.rambus.com/blogs/get-ready-for-ddr5-dimm-chipsets/#1

 


مترجم: محبوبه فغانی نرم 


 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
کیان شکفته گفت:
تفاوت رم ddr5 با ddr4 از همه نظر بیان شده بود.خیلی عالی بود.
ممنون میشم در مورد قیمت این دو رم هم صحبت کنید.
    مدیریت گفت:
    سلام ووقت بخیر
    خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده. بله حتما در آپدیت های بعدی حتما به موضوع قیمت های این دو رم پرداخته می شود.
محسن صیفی گفت:
ممنون از مقاله خوبتون. ایا شما رم مناسب لپ تاپ هم موجود دارین؟
سبد خرید