​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

شبکه‌های نظیر به نظیر (Peer to Peer) چیست؟

شبکه نظیر به نظیر

 

شبکه نظیر به نظیر (P2P) شامل تعدادی از سیستم‌هاست که به طور گروهی فایل‌ها و منابع را ذخیره کرده و به اشتراک می‌گذارند. هر شرکت‌کننده در این شبکه نود یا گره نام دارد. یک سیستم Peer to Peer دارای یک معماری کاربردی توزیع شده است. در این نوع شبکه معمولا سرور یا مدیریت مرکزی وجود ندارد، چون هر گره یک کپی از فایل‌ها را نگهداری می‌کند. به این ترتیب هر گره به طور همزمان می‌تواند نقش یک سرور و کلاینت را داشته باشد. بنابراین هر گره قابلیت دانلود و آپلود فایل‌ها را دارد.

 

شبکه بدون ساختار

 

شبکه P2P بدون ساختار (Unstructured)

در اینجا معماری خاصی برای گره‌ها وجود ندارد و ارتباط شرکت‌کنندگان به طور تصادفی است. یک شبکه Peer to Peer بدون ساختار در برابر رفتار نامنظم گره‌ها در عضویت و خروج از شبکه، مقاومت بالایی دارد و در نتیجه کمتر آسیب می‌بیند. اگرچه ایجاد یک شبکه Peer to Peer بدون ساختار راحت‌تر است، اما به خاطر ارسال درخواست‌های جستجو، حافظه بیشتر و حجم پردازش بالاتری لازم دارد. مخصوصا اگر تعداد کمی گره محتوای مورد نظر را (برای ارائه به درخواست‌کنندگان) در اختیار داشته باشند، شبکه با تعداد زیاد کوئری روبرو خواهد شد.

 

شبکه ساختار یافته

 

شبکه P2P ساختار یافته (Structured)

شبکه Peer to Peer ساختار یافته، دارای معماری منظم وسازمان یافته است. در این شبکه جستجوی فایل‌ها توسط گره‌ها به شکلی کارآمد است، هر چند تعداد کمی گره آن محتوا را نگهداری کنند. 

معمولا در اینجا از توابع هش برای جستجو استفاده می‌شود. شبکه‌‌های Peer to Peer ساختار یافته معمولا کارآمدتر هستند، ولی هزینه راه‌اندازی و نگهداری آن بیشتر بوده و سخت‌تر است. این نوع شبکه، در برابر رفتار نامنظم گره‌ها در عضویت و خروج از شبکه مقاومت کمتری دارد و آسیب بیشتری می‌بیند.

 

شبکه هیبریدی

 

شبکه P2P هیبریدی (Hybrid)

در شبکه P2P هیبریدی مدل سنتی و متداول کلاینت – سرور و معماری Peer to Peer با هم ترکیب شده است. مثلا ممکن است در اینجا یک سرور مرکزی برای ارتباط آسان‌تر بین گره‌ها وجود داشته باشد. در P2P هیبریدی از مزیت‌های مهم هر مدل استفاده می‌شود. بنابراین به طور همزمان این شبکه کارآمدتر و دارای عدم تمرکز بالاتری است.

 

 

 


گردآورنده: محبوبه سردشتیان 


 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید