​تماس: 43629-021

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

تهران، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، کوچه ششم، پلاک ۱۰، واحد ۱​​​​​​​​​​​​​​

برای اطلاع از قیمت به روز تماس بگیرید. "دالمن بزرگترین وارد کننده سرور و تجهیزات سرور در ایران"

نکات لازم برای خرید و انتخاب پردازنده سرور

هنگام خرید سرور، باید تمامی تجهیزات آن را انتخاب کنید و یکی از موارد ضروری این است که نوع پردازنده (CPU) را انتخاب کنید. به عنوان هسته محاسباتی، اهمیت CPU سرور بدیهی است. بنابراین این سوال پیش می‌آید که چگونه CPU مناسب را انتخاب کنیم؟ با توجه به اینکه که عملکرد سرور رابطه مستقیمی با سی پی یو سرور دارد انتخاب و خرید یک پردازنده مناسب برای سرور از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله قصد داریم شما را با اصول و نکات لازم برای خرید و انتخاب پردازنده سرور و جزئیات کلیدی آشنا کنیم.

 

انتخاب پردازنده سرور مناسب

 

CPU سرور چیست؟

CPU سرور یا پردازنده سرور، هسته محاسباتی و هسته کنترلی سرور است که مسئول بازیابی و اجرای دستورالعمل‌ها، پردازش داده‌ها و اجرای وظایف است. هر چه یک سرور پردازنده‌های بیشتری داشته باشد، کارآمدتر کار می‌کند و می‌تواند دستورالعمل‌های بیشتری را در زمان کمتری اجرا کند. بنابراین، پردازنده را "مغز" سرور نیز می نامند و شاخص اولیه عملکرد سرور است.

 

فاکتورهای مهم در انتخاب پردازنده سرور 

هنگامی که به دنبال یک پردازنده سرور هستید، قبل از توجه به ویژگی‌های CPU سرور باید مقرون به صرفه‌ترین پردازنده را بر اساس برنامه و بودجه مورد نظر خود انتخاب کنید.

 

فاکتورهای مهم در انتخاب پردازنده سرور

 

در این بخش فاکتورهای مهم در انتخاب پردازنده سرور را بیان می‌کنیم:

  1. نوع برنامه‌هایی که که قرار است سرور اجرا کند را مشخص کنید

برنامه‌هایی مانند پایگاه داده‌ها به پردازنده‌های قدرتمندتری نیاز دارند در حالی که برنامه‌هایی مانند وب سرورها به پردازنده‌هایی با قدرت کمتر نیاز دارند.

  1. تعداد کاربران همزمان را تعیین کنید

بار CPU بسته به تعداد کاربران همزمان روی سرور بسیار متفاوت خواهد بود.

*نکته: اگر کاربران زیادی روی یک سرور دارید، ممکن است به نظر شما مقرون به صرفه تر باشد که بار CPU را بین چندین سرور تقسیم کنید تا اینکه سعی کنید همه کاربران خود را روی یک سرور قرار دهید.

  1. مرور توصیه‌های سخت‌افزاری برای نرم افزارهای مورد نیاز

فهرستی از برنامه‌های نرم‌افزاری اصلی را که قصد دارید روی سرور اجرا کنید، تهیه کنید و توصیه‌های سخت‌افزاری را که هر توسعه‌دهنده در وب‌سایت خود ارائه می‌کند، مرور کنید. اگر توسعه‌دهنده هیچ توصیه‌ای ندارد، از موتورهای جستجو استفاده کنید تا ببینید سایر کاربران از چه سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. اگر بیش از یک برنامه اصلی را اجرا می‌کنید، مطمئن شوید که CPU انتخابی شما منابع لازم برای اجرای همه برنامه‌های شما را دارد.

  1. رشد آینده کسب و کار خود را نظر بگیرید

بر اساس نرخ رشد فعلی کسب و کار شما، ممکن است تصوری داشته باشید که در عرض 3 تا 6 ماه چند کاربر همزمان باید توسط سرور جاسازی شوند. مطمئن شوید که پردازنده‌ای انتخاب می‌کنید که بتواند این رشد را مدیریت کند، مگر اینکه قصد داشته باشید سرورهای بیشتری را برای مدیریت کاربران جدید، اضافه کنید. 

  1. بودجه خود را نظر بگیرید

پردازنده‌ها بر اساس ویژگی‌ها و برندی که دارند دارای قیمت‌های مختلفی هستند. بنابراین قبل از خرید و انتخاب پردازنده سرور بودجه خود را در نظر بگیرید.

 

کدام ویژگی‌های پردازنده سرور را هنگام خرید باید نظر گرفت؟

در هنگام خرید و انتخاب پردازنده سرور باید ویژگی‌های آن را با توجه به نیاز کسب و کار و سرور خود در نظر بگیرید. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که کدام ویژگی‌های پردازنده سرور را هنگام خرید باید نظر گرفت؟

 

  • هسته CPU

هسته اصلی‌ترین بخش CPU است. هسته های CPU به تک هسته‌‌ ای و چند هسته ای تقسیم می‎شوند.

CPU تک هسته‌ای یک CPU است که یک هسته محاسباتی را ادغام می‌کند و در حین کار می‌تواند فقط یک دستور را اجرا کند.

CPU چند هسته ای چندین هسته محاسباتی CPU را در یک تراشه ادغام می‌کند که معادل کار همزمان چندین CPU تک هسته ای است. بنابراین، یک پردازنده چند هسته ای می‌تواند چندین دستورالعمل را به طور همزمان پردازش کند بدون اینکه منتظر تکمیل دستورالعمل قبلی باشد.

 

  • سرعت کلاک

سرعت کار CPU سرور تا حدی به فرکانس اولیه یعنی سرعت کلاک بستگی دارد. CPU دستورات بسیاری را از برنامه‌های مختلف در هر ثانیه پردازش می‌کند. سرعت کلاک تعداد چرخه‌هایی را که CPU در هر ثانیه انجام می‌دهد را اندازه گیری می‌کند که بر حسب گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود. به طور کلی، هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، یک CPU دستورات بیشتری را می ‌تواند در هر ثانیه اجرا کند.

  • رشته

تعداد رشته‌ها یک مفهوم منطقی است به عبارت ساده یعنی تعداد هسته های CPU شبیه سازی شده است. به عنوان مثال، در یک پردازنده اینتل، یک هسته CPU می‌تواند یک CPU را با دو رشته شبیه سازی کند. یعنی CPU تک هسته ای به عنوان یک CPU دو هسته ای شبیه سازی شده است. برای یک CPU، تعداد thread ها همیشه بزرگتر یا مساوی تعداد هسته ها است.

به طور کلی، یک هسته مربوط به یک رشته است، اما از طریق فناوری اختصاصی Hyper-threading اینتل، یک هسته می‌تواند با دو رشته مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر یعنی می‌توان دو رشته را همزمان اجرا کرد تا از عملکرد CPU به طور کامل استفاده شود. در واقع این یکی از دلایلی است که اکثر مردم پردازنده های اینتل را انتخاب می‌کنند.

 

  • حافظه پنهان CPU

حافظه پنهان CPU یک تبادل موقت داده بین CPU سرور و حافظه است که ظرفیت آن بسیار کمتر از حافظه است، اما سرعت تبادل آن بسیار بیشتر از حافظه است. ظهور حافظه پنهان عمدتاً برای حل تناقض بین سرعت محاسبات CPU و سرعت خواندن و نوشتن حافظه است. از آنجایی که سرعت عملکرد CPU بسیار سریعتر از سرعت خواندن و نوشتن حافظه است، این امر باعث می‌شود که CPU زمان زیادی را منتظر ورود داده یا نوشتن اطلاعات به حافظه بگذراند.

داده‌های موجود در حافظه نهان بخشی از حافظه است و این قسمت از داده‌ها به عنوان داده‌هایی در نظر گرفته می شود که CPU باید در مدت زمان کوتاهی به آنها دسترسی داشته باشد. هنگامی که CPU درخواست داده می‌کند، ابتدا از حافظه پنهان فراخوانی می‌شود و در نتیجه سرعت خواندن افزایش پیدا می‌کند.

* نکته: توجه داشته باشید اگر از درصد کمی از کل توان محاسباتی پردازنده سرور استفاده کنید، خرید سریع‌ترین و پرحجم‌ترین پردازنده مفید نیست. این امر مشابه خرید یک ماشین مسابقه فقط برای رفت و آمد به محل کار است. در این صورت  هزینه نگهداری یک پلتفرم پیشرفته برای کارهای ساده ممکن است از مزیت آن بیشتر باشد. بنابراین هنگام خرید و انتخاب پردازنده سرور این نکته را  در نظر بگیرید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که:

همه هسته ها یکسان ساخته نمی شوند. برخی برای بارهای کاری سنگین با قدرت محاسباتی بلا تولید می شوند، برخی دیگر دارای گرافیک یکپارچه برای تسریع پردازش ویدیو و هوش مصنوعی هستند و برخی دیگر ممکن است دارای ویژگی‌های امنیتی و مدیریت یکپارچه برای گسترش قابلیت‌های بخش فناوری اطلاعات باشند. با توجه به این دلایل شما باید ویژگی‌هایی را که می‌توانند در دستیابی به نتایج دلخواه کسب و کار شما مفید باشند و به کسب و کار شما کمک کنند را اولویت بندی کنید.

 

اهمیت CPU سرور در مرکز داده و رایانش ابری

با توسعه سریع رایانش ابری، الزامات IDCها (مراکز داده اینترنتی) برای پردازنده‌ های سرور نیز در حال افزایش است. هر زمان که یک پردازنده سرور با قدرت محاسباتی قوی تر، عملکرد پایدارتر و هزینه کمتر راه اندازی می‌شود، توجه بسیاری از کاربران مرکز داده را به خود جلب می‌کند. دلیل این امر این است که با ارائه هر نسل جدید از پردازنده‌ها چه یک درصد بهبود عملکرد یا یک درصد کاهش هزینه داشته باشد، با توجه به اینکه در مراکز داده تعداد زیادی سرور داریم  این کاهش در هزینه‌ها یا بهبود عملکرد روی هم رفته رقم بسیار شگفت انگیزی خواهد بود.

 

کلام آخر

با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد وقتی نوبت به انتخاب پردازنده مناسب برای نیازهای شما می‌رسد، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ابتدا به این فکر کنید که سرور شما چه نوع وظایفی را انجام خواهد داد. اگر سرور شما در درجه اول برای کارهایی استفاده می‌شود که به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند، مانند ویرایش ویدیو یا رندر سه بعدی، باید یک سی پی یو با سرعت کلاک بالا و تعداد هسته بیشتر را انتخاب کنید. از طرف دیگر، اگر سرور شما بیشتر برای کارهایی استفاده می‌شود که به قدرت پردازش زیادی نیاز ندارند، مانند میزبانی وب یا ایمیل، می‌توانید یک پردازنده کم‌توان انتخاب کنید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که چقدر پول می‌خواهید خرج کنید. قیمت پردازنده‌ها از چند صد دلار تا چند هزار دلار متغیر است، بنابراین تعیین بودجه قبل از شروع خرید بسیار مهم است.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که پردازنده تنها بخشی از سرور شما است و مهم است که اجزای دیگری را انتخاب کنید که به خوبی با پردازنده انتخابی شما کار کنند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از بسیاری از برنامه های پیشرفته پردازنده استفاده کنید، باید مطمئن شوید که RAM کافی برای پشتیبانی از آنها دارید.

اگرچه پردازد سرور مهمترین مؤلفه است، انتخاب سرور نباید به انتخاب پردازنده محدود شود، بلکه باید به عملکرد کلی سرور توجه بیشتری داشت. اگر سرعت اجرای کلی سرور بالا نباشد، استفاده از یک پردازنده فرکانس بالا ممکن است باعث ایجاد گلوگاه عملکرد شود. 

تیم دالمن افزار پارسه همراه با کارشناسان و متخصصان با تجربه می‌تواند در تصمیم گیری شما برای انتخاب CPU مناسب برای سرورهایتان کمک کند. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 43629-021 تماس بگیرید.

 

منبع:

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/processors/xeon/server-processor-overview.html

https://community.fs.com/article/server-processors-choosing-the-right-server-cpu.html

https://www.liquidweb.com/blog/server-cpu

 


مترجم: محبوبه فغانی نرم


 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

پرکاربردترین نوشته‌ها

سبد خرید