​تماس: 43629-021

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

تهران، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، کوچه ششم، پلاک ۱۰، واحد ۱​​​​​​​​​​​​​​

برای اطلاع از قیمت به روز تماس بگیرید. "دالمن بزرگترین وارد کننده سرور و تجهیزات سرور در ایران"

UPS سرور چیست؟ بررسی کاربرد و نحوه عملکرد یو پی اس در اتاق سرور

UPS سرور چیست + معرفی بهترین یو پی اس برای اتاق سرور

 

UPS سرور چیست؟ این سوالی است که قصد داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. امروزه در عصر دیجیتال، اتاق‌های سرور ستون فقرات کسب‌وکارها و سازمان‌ها هستند زیرا داده‌های حیاتی را در خود جای می‌دهند و دسترسی بی‌وقفه به خدمات را تضمین می‌کنند. برای حفاظت از این عملیات حیاتی، سرمایه‌گذاری بر روی یک سیستم منبع تغذیه اضطراری (UPS) قابل اعتماد، ضروری است. ما در این مقاله از سایت دالمن افزار پارسه ضمن بررسی اینکه یو پی اس سرور چیست؟  قصد داریم در مورد انواع یو پی اس سرور و معرفی بهترین یو پی اس برای اتاق سرور بپردازیم و بهترین انتخاب‌ها و راهنمای خرید را برای شما ارائه دهیم تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کنیم.

 

یو پی اس سرور چیست و در اصطلاح به چه معنی است؟

UPS که در اصطلاح مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply است یک منبع تغذیه بدون وقفه می‌باشد و در واقع سیستمی متشکل از مجموعه‌ای از باتری‌ها است که بین سرورها و منبع برق اصلی قرار می‌گیرد. 

یک UPS استندبای (آماده به کار) دارای یک منبع تغذیه با زمان کار باتری نسبتا کوتاه است که به شما چند دقیقه فرصت می‌دهد تا سرور خود را به طور ایمن خاموش کرده یا داده‌های خود را قبل از خالی شدن باتری ذخیره کنید.

یک مثال ساده از UPS درعمل این است که وقتی سیم برق را از لپ تاپ بیرون می‌آورید، لپ تاپ روشن می‌ماند و به طور یکپارچه به باتری داخلی سوئیچ می‌شود. این همان کاری است که یک یو پی اس برای کامپیوترها، سرورها و سایر تجهیزات حساس انجام می‌دهد.

حال که دانستید که یک UPS در اصطلاح به چه معنی است؟ بهتر بدانید که نحوه عملکرد UPS چگونه است؟ و چرا وجود این قطعه در اتاق سرور اینقدر مهم است؟

 

نحوه عملکرد یو پی اس سرورها

 

UPS سرور چگونه کار می‌کند؟

تصور کنید در حال انجام یک پروژه مهم در محل کار خود هستید، داده‌های شما روی سرور ذخیره شده و هفته‌هاست که روی آن کار می‌کنید. ناگهان برق قطع می‌شود؛ مسلما شرکت شما برای چنین شرایطی یک ژنراتور دارد و به زودی برق شما باز می‌گردد. اما سرور آسیب دیده، کار شما مختل شده و حاصل زحمات هفته‌ها کار شما به هدر رفته است. مسلما اگر شرکت شما از یک یو پی اس در سازمان خود استفاده می‌کرد این مشکل رخ نمی‌داد.

اگر نیاز به تامین برق در زمان اختلالات طولانی مدت برق دارید، ژنراتور بهترین گزینه برای تأمین برق پیوسته است. اما با ژنراتور، ممکن است تأخیری در آغاز برق ذخیره شده وجود داشته باشد و با فناوری‌های خاص (به‌ویژه سرورهای کامپیوتری)، قطع ناگهانی برق می‌تواند به آسیب جدی منجر شود. اینجاست که یو پی اس وارد می‌شود. اتصال یو پی اس به سرور شما این اطمینان را می‌‎دهد که به محض قطع شدن برق فعال گردیده و پیوستگی را در تامین انرژی حفظ کند در نتیجه این کار باعث می‌شود که سرور به طور ایمن خاموش شود. علاوه بر این، یو پی اس از سرور در برابر افزایش ولتاژ، کاهش ولتاژ ورودی، ناپایداری فرکانس برق اصلی و اعوجاج هارمونیکی که همگی از مشکلات رایج برق شهری هستند، محافظت می‌کند.

توجه: اگر نیاز به برق پایدار برای مدت طولانی در زمان اختلال دارید، بهتر است به دنبال یک ژنراتور دیزلی باشید، زیرا UPS تنها برای چند دقیقه از داده‌های شما محافظت خواهد کرد.

UPS سرورها یکی از ویژگی‌های‌ حیاتی در طراحی هر مرکز داده هستند. بسته به اندازه باتری‌ها، UPSها می‌توانند برای چندین ساعت برق را تامین کنند. پیدا کردن سیستم UPS مناسب برای مرکز داده و سرورهای شما ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما با راهنمایی‌های کارشناسان در زمان ساخت مرکز داده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمام داده‌های شما از طریق یک برنامه بازیابی موثر در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌شوند.

 

انواع UPS کدامند؟

بدیهی است که هر UPS برای هر نوع فناوری مناسب نخواهد بود. پس بهتر است که با انواع مختلف یو پی اس سرور آشنا باشید. انواع مختلف UPS سرور را می‌توان به سه گروه کلی بر اساس نحوه استفاده از برق تقسیم کرد:

  1. UPS آفلاین
  2. UPS آنلاین
  3. UPS لاین اینتراکتیو

حال که با انواع یو پی اس سرور آشنا شدید هر کدام را به طور مفصل برایتان شرح می‌دهیم:

 

UPS آفلاین  اچ پی ای

 

یو پی اس آفلاین چیست؟

یو پی اس آفلاین که گاهی یو پی اس استندبای (UPS Standby) نیز نامیده می‌شود نمونه‌ای نسبتاً ساده از یک یو پی اس است که حفاظت در برابر نوسانات برق و پشتیبان‌گیری باتری را فراهم می‌کند. باتری‌ها به ‌صورت مستقل از برق اصلی ذخیره می‌شوند و زمانی که سیستم متوجه کاهش جریان برق می‌شود، سیستم اینورتر داخلی خود را روشن کرده و شروع به تأمین برق از طریق باتری‌ها می‌کند. این نوع یو پی اس بهترین انتخاب برای کامپیوترها است؛ یک گزینه ساده برای اتصال و تأمین برق برای دستگاه‌هایی با ‌اهمیت کم‌تر.

 

UPS آنلاین اچ پی ای

 

یو پی اس آنلاین چیست؟

برخلاف یو پی اس آفلاین، در یو پی اس آنلاین یا یو پی اس دابل کانورژن (Double Conversion) اینورتر همیشه متصل است، بنابراین هیچ کلید انتقال برقی وجود ندارد. وقتی برق اصلی قطع می‌شود، رکتیفایر (یکسو کننده) به سادگی از مدار خارج و قطع می‌شود و باتری‌ها همچنان به تأمین برق ذخیره‌ شده ادامه می‌دهند. هنگامی که برق اصلی باز می‌گردد، رکتیفایر دوباره فعال می‌شود تا برق اصلی برای بازیابی انرژی از دست‌رفته باتری‌ها در زمان تخلیه را تامین کند. یو پی اس آنلاین یک گزینه عالی برای تجهیزاتی است که در محیط‌های حساس‌تر یا کارهای سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا تأمین برق پیوسته برای تجهیزات خاصی که حتی زمان لازم برای فعال‌سازی اینورتر می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد، ضروری است.

 

UPS لاین اینتراکتیو اچ پی ای

 

یو پی اس لاین اینتراکتیو چیست؟

یو پی اس لاین اینتراکتیو نوعی UPS است که بین سیستم‌های آفلاین و آنلاین قرار می‌گیرد. این نوع یو پی اس زمانی که اینورتر فعال می شود دارای تأخیر است، اما از برق اصلی برای شارژ باتری استفاده می‌کند. از آنجایی این نوع یو پی اس با خط برق اصلی در تعامل است، زمان فعال‌سازی آن سریع‌تر از یو پی اس آفلاین است، اما مانند یو پی اس آنلاین دارای سادگی در نصب و راه‌اندازی یا زمان انتقال فوری نیست. با این حال، کاهش فرکانس انتقال به باتری به افزایش کارایی و طول عمر باتری کمک می‌کند.

 

جمع بندی

هرگز فکر نکنید که مشکلات انرژی چیزی است که کسب و کار شما باید با ان کنار بیاید همیشه به دنبال بهترین گزینه برای مراکز داده خود باشید. سیستم‌های UPS بیش از 25 سال است که راه‌حل‌های تأمین برق پشتیبان را ارائه می‌دهند و می‌توانند بدون توجه به نیاز شما، راه‌حلی مناسب پیشنهاد کنند. از این رو انتخاب UPS مناسب برای اتاق سرور و مراکز داده به شما کمک خواهد کرد تا جلوی خسارات احتمالی را بگیرید.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

پرکاربردترین نوشته‌ها

سبد خرید