​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

پردازنده نمونه مهندسی یا ES چیست؟ نحوه تشخیص آن از مدل های فیک به چه صورت است؟

پردازنده نمونه مهندسی یا ES

آیا تا به حال اصطلاح پردازنده نمونه مهندسی یا "ES" به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید پردازنده نمونه مهندسی یا ES چیست؟ و چه تفاوتی بین سی پی یو نمونه مهندسی و سی پی یو سرور معمولی وجود دارد؟ آیا اجازه استفاده از این مدل پردازنده ها را داریم؟ آیا پردازنده های ES از قابلیت اورکلاک بالاتری برخوردارند؟ در این مقاله، قصد داریم به طور کامل به بررسی پردازنده ‌های نمونه مهندسی بپردازیم و تقریباً به تمامی سوالات اساسی در این زمینه پاسخ دهیم.

اگر هم تا به حال با نام سی پی یو نمونه مهندسی آشنا نشده‌اید، نگران نباشید. در این مطلب، به طور جامع به توضیح این مفهوم می‌پردازیم و به تفصیل به سوالات متداولی که ممکن است در ذهنتان شکل گرفته‌ باشد، پاسخ می‌دهیم. در ابتدا با تعریف پردازنده های نمونه مهندسی (Engineering Sample) شروع می‌کنیم.

 

تعریف پردازنده های نمونه مهندسی(ES)

تمام تولیدکنندگان تراشه قبل از ورود یک پردازنده جدید به بازار، چند نمونه پیش‌تولیدی طراحی می‌کنند که پیش از معرفی نسخه جدید به بازار و به عنوان نمونه اولیه برای آزمایش و اعتبار سنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نمونه اولیه ES می‌گویند. ES مخفف Engineering sample و به معنی نمونه مهندسی است.

درواقع پردازنده‌ های نمونه مهندسی یا ES که با نام‌های Qualification Sample (نمونه صلاحیت) و یاCustomer Sample (نمونه مشتری) شناخته می شوند پردازنده هایی هستند که توسط تولیدکنندگان سی پی یو مانند Intel یا AMD تولید می‌شوند. این نوع پردازنده ها در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سازندگان قبل از تولید انبوه برای آزمایش، ارزیابی و دریافت تاییدیه به سازندگان اصلی تجهیزات (OEMs)، سازندگان اصلی دستگاه‌ها (ODMs) و فروشندگان مستقل نرم افزار (ISVs) قرض می‌‌دهند تا در چرخه طراحی محصول قبل از عرضه محصول استفاده شوند. در این صورت، این پردازنده ها تحت حفاظت قانونی قرار می‌گیرند و گاهی نیز ممکن است بخشی از یک پروژه دولتی یا محرمانه باشند. 

 

سی پی یوهای نمونه مهندسی اغلب شامل ویژگی‌های بیشتری نسبت به سی پی یوهای تولیدی هستند که برای ارزیابی و آزمایش توسط مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. پردازنده‌ های نمونه مهندسی (ES) دارای ویژگی‌های زیر می باشد:

این محصولات در انحصار شرکت اینتل می‌باشند.

همچنین این محصولات توسط اینتل و به صورت کاملا محرمانه تولید می‌شوند.

در صورت قبول شرایط و امضای قرار داد NDA (توافق نامه عدم افشا) به مدت محدودیت و به صورت قرضی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

برای عرضه و فروش مجدد مناسب نیستند.

ممکن است قوانین و الزامات نظارتی تجاری را رعایت نکنند.

تحت گارانتی اینتل قرار ندارند و به طور کلی توسط اینتل پشتیبانی نمی‌شوند. حتی شرکت‌های عرضه کننده این پردازنده ها نیز امکان گارانتی آن‌ها را ندارند.

 

 

اگر در زمینه خرید cpu سرور اینتل نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید با کارشناسان دالمن تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان این تیم بهره‌مند شوید.

 


نحوه تشخیص پردازنده های ES تولید شده اینتل

 

نحوه تشخیص پردازنده های ES تولید شده توسط اینتل

 

ساده‌ترین راه برای تشخیص پردازنده های ES تولید شده توسط اینتل استفاده از روش‌های شناسایی زیر است:

اگر پردازنده دارای نام تجاری (به عنوان مثال: "Intel® Core™ i9-9900K") یا علامت فرکانس پایه نباشد، قطعه تولیدی نمونه اصلی نیست.

اگر علامت اینتل با جوهر یا لیزر روی پردازنده حک نشده باشد، ممکن است پردازنده یک پردازنده نمونه مهندسی باشد.

وجود برچسب "Intel Confidential" روی پردازنده نشان دهنده این است که سی پی یو ES است.

کد نامبر این پردازنده‌ها با حرف Q شروع می‌شود.

 

آیا امکان دریافت پردازنده های نمونه مهندسی از شرکت اینتل وجود دارد؟

به دلیل اینکه نمونه های مهندسی ماهیت پیش تولیدی دارند، به طور کلی تنها به شرکت‌های OEM، ODM و ISV به عنوان نمونه های مهندسی قرض داده می‌شوند تا کارهای آزمایشی و ارزیابی قبل از تولید را بر اساس شرایط و مقررات قراردادی خاص و به صورت محرمانه انجام دهند. در نتیجه این پردازنده ها در دسترس عموم قرار نمی‌گیرند.

اگر یک پردازنده نمونه مهندسی را به جای یک پردازنده اصلی و تولیدی دریافت کرده‌اید با فروشنده یا محل خرید خود تماس بگیرید.

اگر سوال یا ابهام دیگری دارید می‌توانید با پشتیبانی فنی اینتل و تحقیقات امنیتی شرکت اینتل تماس بگیرید.

 

آیا می توانم گارانتی جایگزینی برای پردازنده نمونه مهندسی (ES) دریافت کنم؟

خیر، پردازنده های نمونه مهندسی واحدهای پیش تولید هستند و واجد شرایط گارانتی نیستند. این واحدها متعلق به اینتل هستند. اینتل هیچ برنامه ای برای پشتیبانی گارانتی از نمونه های مهندسی ندارد مگر از طریق برنامه ای که در آن محصول به مشتری اصلی ارائه شده است. لطفاً برای توضیحات پشتیبانی گارانتی به محل خرید خود مراجعه کنید.


منبع: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000056190/processors.html

 


مترجم: اسما دادرس محبوب


 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید