​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

پردازنده های Intel Xeon Scalable نسل چهارم معرفی شد

پردازنده های Intel Xeon Scalable نسل چهارم

 

اینتل نسل چهارم پردازنده های خود را در سه دسته پردازنده های Intel Xeon Scalable (Sapphire Rapids)، پردازنده هایIntel Xeon Max Series (Sapphire Rapids HBM) و Intel Data Center GPU Max Series (Ponte Vecchio) معرفی کرده است. این محصولات به منظور بهبود عملکرد و امنیت مراکز داده، افزایش قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI)، تجزیه و تحلیل داده‌ها، شبکه سازی ، ذخیره سازی، ابر رایانه‌ها و محاسبات با کارایی بالا (HPC) طراحی شده‌اند. شرکت اینتل از طریق همکاری با مشتریان سعی دارد تا با ارائه محصولات جدید، راه حل ها و سیستم های سفارشی سازی شده را برای رفع نیازهای محاسباتی فراهم کند. 

در حال حاضر بیش از 100 میلیون پردازنده زئون در سراسر جهان در حال استفاده است اما سوال اینجاست چرا این پردازنده ها اینقدر محبوب هستند؟

دلیل محبوبیت پردازنده های اینتل، مقیاس پذیر بودن آن‌هاست که در پیکربندی‌های مختلفی در دسترس هستند و می‌توان از آن‌ها در طیف وسیعی از برنامه‌ها و دستگاه‌ها استفاده نمود. همچنین بکار گیری ویژگی‌های امنیتی برای محافظت در برابر تهدیداتی مانند بدافزارها، امکان طراحی و سفارشی‌سازی برای بارهای کاری یا برنامه‌های خاص و کارآمدی در مصرف انرژی را می‌توان از جمله دلایل دیگر محبوبیت سی پی یوهای اینتل بیان کرد.

اگر علاقه به دانستن ویژگی پردازنده های مقیاس پذیر نسل چهارم اینتل زئون دارید در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

 

 

 

نسل 4 پردازنده‌های Xeon Scalable اینتل 

مدل‌های جدید سی پی یو سرور اینتل زئون در6 دسته:

  1. Max 9400
  2. Platinum 8000
  3. Goold 6000
  4. Gold 5000
  5. Silver 4000
  6. Bronze 3000

و همچنین Max Series قرار می‌گیرند. 

هر خانواده از CPU سرورهای اینتل زئون دارای طیف وسیعی از مدل‌های مختلف است که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و برای اهداف مختلفی طراحی شده‌اند. این پردازنده‌ها از نظر کاربرد به صورت زیر دسته‌بندی می‌‍شوند:

  • پردازنده های تک سوکت شامل سری Q برای مقاصد عمومی
  • پردازنده های سری T برای استفاده طولانی مدت (IOT) 
  • پردازنده های سری H برای مجازی سازی/ تجزیه و تحلیل یا آنالیز/ IMDB
  • پردازنده های سری N برای استفاده در شبکه های 5G و بهینه سازی شبکه
  • پردازنده های سری P ،M و V استفاده در فضای ابری
  • پردازنده های سری S مناسب برای ذخیره سازی
  • پردازنده های سری Intel Xeon CPU Max بهینه شده برای HPC

 

نسل 4 پردازنده‌های Xeon Scalable اینتل

 

به عنوان مثال، پردازنده‌های قدرتمند Platinum 8400 برای تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته، هوش مصنوعی و مراکز داده ابری ترکیبی طراحی شده‌اند که عملکرد بالا، قابلیت‌های پلت فرم و شتاب بارکاری را به همراه امنیت مبتنی بر سخت افزار و قابلیت‌های چند پردازشی پیشرفته ارائه می‌دهند.

 


آیا برای مراکز داده خود نیاز به سرور دارید؟

خرید سرور hp


 

این مدل پردازنده ها دارای حداکثر 60 هسته پردازشی (افزایش 20 هسته ای نسبت به برترین مدل Xeon نسل سوم) و هشت کانال حافظه هستند و قابلیت ارتقاء هوش مصنوعی با Intel AMX را دارند. 


 

ویژگی های اصلی نسل چهارم اینتل زئون Scalable

 

نوع دیگر سی پی یوهای نسل چهارم پردازنده های Intel Xeon Gold 6400 و Gold 5400 هستند که برای مراکز داده و بارهای کاری چند ابری (multi-cloud) طراحی و بهینه شده‌اند. این نوع پردازنده ها سرعت حافظه، ظرفیت، امنیت و شتاب بارکاری را افزایش می دهند.

پردازنده‌های Intel Xeon Silver 4400 عملکرد اساسی، بهبود سرعت حافظه و بهره‌وری انرژی را برای محاسبات سطح پایه مراکز داده، شبکه‌سازی و ذخیره‌سازی ارائه می‌کنند.

در تصویر زیر خلاصه ای دقیق از اطلاعات و ویژگی‌های هر نوع از پردازنده های نسل چهارم اینتل زئون آورده شده است:


 

ویژگی پردازنده های نسل چهارم اینتل زئون

 

نسل چهارم پردازنده های Intel Xeon Scalable با هدف بهبود عملکرد و مقابله با انواع چالش های محاسباتی مرتبط با هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل، شبکه، امنیت، ذخیره سازی و محاسبات با کارایی بالا (HPC) طراحی و به بازار عرضه شده‌اند. این پردازنده ها به دلیل داشتن بیشترین شتاب دهنده داخلی در بین تمام CPU ها معروف هستند.

طبق گفته اینتل، مشتریان پردازنده های نسل چهارم Intel Xeon Scalable می توانند به طور متوسط در زمینه های زیر انتظار بهبود ​​عملکرد را داشته باشند:

  • 9 برابر راندمان بالاتر در هر وات هنگام استفاده از شتاب دهنده های داخلی،
  • 70 وات صرفه جویی در مصرف انرژی در هر CPU در حالت توان بهینه (Optimized Power) با حداقل افت عملکرد،
  • کاهش 55% درصدی هزینه کل مالکیت و مصرف برق نسبت به نسل های قبلی.

 

ویژگی پردازنده های مقیاس پذیر نسل چهارم Intel Xeon

ما در این بخش از مقاله ویژگی های اصلی پردازنده های مقیاس پذیر نسل چهارم Intel Xeon را برای شما معرفی و بررسی خواهیم کرد.

افزایش بهره وری انرژی در نسل 4 پردازنده های اینتل

CPU سرورهای مقیاس پذیر نسل چهارم اینتل زئون دارای تعداد زیادی شتاب‌دهنده داخلی هستند که این امر می تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سطح پلت فرم کمک کند و نیاز به شتاب اضافی را کاهش دهد. علاوه بر این، وجود حالت جدید بهینه‌سازی مصرف برق حداکثر تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف برق را با کمترین تأثیر بر عملکرد برای بارهای کاری خاص فراهم کند همچنین با بکارگیری سیستم خنک کننده هوا و مایع می تواند باعث کاهش مصرف کل انرژی مرکز داده شود. پردازنده‌های نسل چهارم زئون با استفاده از امکانات پیشرفته و با بهره گیری از حداقل 90 درصد برق تجدیدپذیر در کارخانه های اینتل تولید می شوند.

 

افزایش بهره وری انرژی در نسل 4 پردازنده های اینتل

 

پیشرفت های جدید در عملکرد هوش مصنوعی

پردازنده های Xeon نسل چهارم اینتل با استفاده از شتاب‌دهنده‌های Advanced Matrix Extension (Intel AMX) تا 10 برابر عملکرد بیشتر در PyTorch را در مقایسه با نسل قبلی به دست می آوردند.

PyTorch یک فریم ورک یادگیری ماشین برای ساخت و آموزش شبکه های عصبی است که برای بهبود عملکرد پردازنده های اینتل ضروری است. زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا بارهای کاری یادگیری ماشین را که شامل پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری در زمان واقعی می‌شوند، به طور موثرتر و با کارایی بیشتری اجرا کنند.

این قابلیت در برنامه‌هایی که پیش‌بینی‌ها یا تصمیم‌گیری‌های سریع و دقیق در اولویت هستند مفید است. علاوه بر این، عملکرد بالاتر در وظایف یادگیری ماشینی می‌تواند منجر به آموزش سریع‌تر مدل‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و همچنین توانایی استفاده از مدل‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شود. از این رو اینتل ادعا کرده است که پردازنده‌های نسل چهارم اینتل Xeon Scalable می توانند در پردازش های بیگ دیتا سرعت بیشتر و بالاتری را فراهم کند.

 

اگر نیاز به تجهیزات سرور برای کسب و کار خود دارید می‌توانید جهت خرید قطعات سرور از طریق سایت دالمن افزار پارسه اقدام نمایید.

 

قابلیت های شبکه سازی

نسل چهارم پردازنده‌های Intel Xeon Scalable نیز مدل‌هایی را ارائه می‌کنند که برای شبکه‌های با کارایی بالا، تاخیر کم و بارهای کاری لبه بهینه شده اند. این پردازنده‌ها نقش مهمی در ایجاد آینده نرم‌افزاری برای صنایعی مانند مخابرات، خرده‌فروشی، تولید و شهرهای هوشمند دارند.

برای هسته 5G، شتاب دهنده های داخلی به افزایش توان و کاهش تاخیر کمک می کنند، در حالی که بهبود مدیریت انرژی، پاسخگویی و کارایی پلتفرم را افزایش می دهد. 

این پردازنده ها در مقایسه با پردازنده های نسل سوم Xeon می توانند ظرفیت شبکه دسترسی رادیویی مجازی (vRAN) را دو برابر کنند بدون اینکه مصرف انرژی افزایش یابد. به طور کلی، پردازنده‌هایی با ظرفیت vRAN بالاتر می‌توانند ترافیک داده‌های شبکه را کارآمدتر و مؤثرتر مدیریت کنند و این به کاهش تأخیر و بهبود عملکرد کلی کمک می کند. این امر به ویژه برای برنامه هایی که نیاز به ارتباط بلادرنگ دارند بسیار مهم است.

 

منبع: https://www.storagereview.com/news/4th-gen-intel-xeon-scalable-processors-launched

 


مترجم: اسما دادرس محبوب 


 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
مهندس عطایی گفت:
ممنون از مقاله خوبتون بابت پردازنده های Intel Xeon Scalable نسل چهارم
آیا این مدل سی پی یو وارد بازار ایران شده یا خیر؟
    نوید گفت:
    سلام دوست عزیز
    پردازنده های Intel Xeon Scalable نسل چهارم برای استفاده بر روی سرورهای نسل یازده هستش و این سرورها هنوز وارد بازار ایران نشدن از این جهت چون تقاضایی برای این مدل پردازنده وجود نداره در بازار های ایران پیدا نمی شه
سبد خرید