معرفی سرور DL380 GEN10

معرفی سرور DL380 Gen10 : این مدل سروری از خانواده سرورهای پرولینت نسل دهم HPE با ظاهری به‌روز و طراحی جدید است که از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل پشتیبانی می‌کند و با تعداد هسته‌های بیشتر  کارایی و عملکرد بالاتری را نسبت به نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد. این سرور hp هچنین با افزایش کارایی همراه با ویژگی‌های امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار، ایمن‌ترین سرور استاندارد صنعت جهان است و یکی از پرطرفدارترین سرورهای کمپانی HPE است.

 

معرفی سرور Dl380 Gen10

 

سرور HPE Proliant DL380 GEN10 یک سرور دو یونیتی (2U) است که برای محیط‌ها و حجم‌های کاری متنوع قابل تطبیق است و عملکرد بی‌نظیری را با تعادل مناسب بین توسعه‌پذیری و مقیاس‌پذیری در سطح جهانی ارائه می‌دهد. این سرور کانفیگ‌های مختلفی را همراه با انعطاف‌پذیری در ذخیره‌سازی فراهم می‌کند و با طراحی بی‌نظیری که دارد برای محیط‌های مختلف از کانتینر تا فضای ابری، مجازی‌سازی و اپلیکیشن‌های Big data ایده‌آل است. علاوه بر این در این مدل سرور می‌توان با استفاده از حافظه‌های پایدار با ظرفیت بالا، برای دیتابیس‌ها و اپلیکیشن‌های حافظه‌محور مانند SAP HANA و Oracle کارایی فوق‌العاده‌ای را فراهم کرد.

 

نقد و بررسی سرور DL380 GEN10

عملکرد

سرور HPE Proliant DL380 GEN 10 با پشتیبانی از چیپست جدید اینتل مدل C621 قادر است از حداکثر دو cpu سرور از پردازنده‌های مقیاس‌پذیرنسل اول و دوم اینتل زئون اعم از برنز (Bronze 32xx)، نقره‌ای (Silver 42xx)، طلایی (Gold 52xx) یا پلاتینیوم/طلایی (Platinum/Gold 82xx/62xx) پشتیبانی کند که بسته به نیاز سازمان‌ها به توان پردازشی و فضای ذخیره‌سازی یا هر دو تعداد هسته‌هایی بین 4 تا 28 هسته را با یک پردازنده ارائه می‌دهد. خوب است بدانید که تعداد هسته بیشتر در یک شاسی مسلما قدرت پردازشی بالاتر و کانتینرها یا ماشین‌های مجازی بیشتری را برای پشتیبانی از بارهای کاری مختلف فراهم می‌کند، از این رو این سرور با پشتیبانی از دو پردازنده با حداکثر 56 هسته، دسترسی به این قابلیت‌ها را برای شما امکان‌پذیر می‌سازد. برق این سرور با استفاده از یک یا دو منبع تغذیه flex slot تامین می‌شود که می‌تواند شامل گزینه‌هایی مختلفی برای خروجی برق، از جمله یک منبع تغذیه 500 وات، 800 وات یا 1600 وات با راندمان 94 و 96 درصد باشد. این مدل منبع تغذیه که دارای عملکردی با راندمان بالاست به کاربران این امکان را می‌دهد تا یک منبع تغذیه با اندازه مناسب برای کانفیگ و محیط‌های سرور/ذخیره‌‌ساز در اندازه مناسب تهیه و قرار دهند. این انعطاف‌پذیری به کاهش اتلاف انرژی، کاهش هزینه‌های کلی انرژی و جلوگیری از به دام افتادن انرژی (ظرفیت برق) در مرکز داده کمک می‌کند. در این مدل سرور استفاده از دو نوع منبع تغذیه مختلف در کنار هم پشتیبانی نمی‌شود.

کولینگ در این مدل سرور با استفاده از 4 فن برای کانفیگ تک پردازنده‌ای، 6 فن برای کانفیگ دو پردازنده‌ای صورت می‌گیرد. همچنین پیشنهاد می‌شود که در کانفیگ‌های خاص زمانی که سیستم از نهایت ظرفیت هارد درایوها استفاده می‌کند از 6 فن با حداکثر کارایی استفاده شود.

 

حافظه 

در سرورهای DL380 GEN10 برای ارائه عملکردی سریع‌تر، هر پردازنده از 6 کانال حافظه پشتیبانی می‌کند که هر کانال می‌تواند دارای دو اسلات DIMM باشد، در نهایت هر پردازنده در مجموع دارای 12 اسلات DIMM است که 12 ماژول حافظه DDR4 را کنترل می‌کند. و در کانفیگ دو پردازنده‌ای، این سرور از 24 ماژول حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کند.

به خاطر داشته باشید که سرعت حافظه تابعی از مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه است. 

سرورهای DL380 GEN10 از ماژول‌های حافظه بافرشده  Registered (RDIMM)یا Load Reduced (LRDIMM) یا Non-volatile (NVDIMM) و‌ یا حافظه‌های پایدار پشتیبانی می‌کنند اما به طور همزمان از انواع مختلف ماژول حافظه نمی‌توان در کنار هم استفاده کرد. لازم به ذکر است حافظه‌های پایدار Intel Optane فقط با نسل دوم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Intel Xeon پشتیبانی می‌شود و فقط می‌تواند با RDIMM یا LRDIMM ترکیب شود.

این سروربا بکارگیری 24 اسلات حافظه LRDIMM، 128 گیگابایتی از حداکثر 3 ترابایت حافظه پشتیبانی می‌کند که با استفاده از حافظه RDIMM، 64 گیگابایتی این مقدار (حافظه) به نصف (1.54TB) کاهش پیدا خواهد کرد.

سرور پرطرفدار DL380 GEN10 با بهره‌گیری از تکنولوژی Intel Optane Persistent Memory می‌تواند حداکثر 6TB ظرفیت حافظه را فراهم کند که برای انجام این کار باید از ماژول حافظه 512 گیگابایتی با سرعت 2666MT/s در 12 اسلات استفاده کرد.

 

حافظه سرور DL380 Gen10

 

همچنین این سرور با پشتیبانی از ماژول‌های حافظه NVDIMM، 16 گیگابایتی در 12 اسلات، ظرفیتی معادل 192 گیگابایت را فراهم می‌کند. این نوع حافظه فقط با نسل اول پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Intel Xeon پشتیبانی می‌شود و فقط می‌تواند با RDIMM ترکیب شود.

لازم است بدانید حافظه RDIMM و LRDIMM را در کنار هم نمی‌توان استفاده کرد.

 

شاسی

سرور HPE DL380 Gen10 سروری بسیار سازگار و انعطاف‌پذیر است که دارای پیکربندی Modular Drive Bay است و با استفاده از 12 عدد درایو LFF در قسمت جلویی، از 190 ترابایت حافظه  پشتیبانی می‌کند و اگر از HD carrier در قسمت میانی کیس (mid-plane) استفاده شود می‌توان از 4 عدد درایو LFF نیز به صورت داخلی و با قرارگیری در بالای پردازنده‌ها و ماژول‌های حافظه بهره گرفت.

همچنین تعدادی drive cage در پشت سرور تعبیه شده است که این امکان را فراهم می‌کند تا درایورهای LFF و SFF بیشتری بتوان نصب کرد.

سرور HPE ProLiant DL380 Gen10 دارای چند شاسی مختلف است که کاربران بسته به نوع نیاز حجم کاریشان می‌توانند از بین آن‌ها گزینه مناسب را انتخاب کنند. این شاسی‌ها شامل موارد زیر است:

  1.  8 عدد درایو LFF با Universal Media Bay
  2.  12 عدد درایو LFF با 4 عدد درایو LFF در قسمت میانی کیس ( (mid-planeو 3عدد درایو LFF + 2 عدد درایو SFF در پشت سرور که در مجموع شامل 19 عدد درایو LFF + 2 عدد درایو SFF است.
  3.  24 عدد درایو SFF با 6 عدد درایو SFF اختیاری در پشت سرور که در مجموع شامل 30 عدد درایو SFF است.
  4. 8 عدد درایو SFF با گزینهUniversal Media Bay  و درایوهای اختیاری SFF یا NVMe

 

شاسی سرور DL380 Gen10

 

در برخی پیکربندی‌های این مدل سرور برای مجهز کردن سرور به یک درایور نوری از یک Universal Media Bay اختیاری استفاده می‌شود. در بسیاری از پیکربندی‌های این نوع سرور، ممکن است به drive cagesهای اختیاری نیاز باشد تا با قرارگیری در رایزر توسعه بتوان از 6 عدد درایو SFF، 2 عدد درایوSFF یا 3 عدد درایو LFF پشتیبانی کرد. همچنین می توان از 8 عدد درایو NVMe فقط در شاسی SFF استفاده کرد.

دو عدد ذخیره‌ساز M.2 را می‌توان به صورت اختیاری در کارت رایزر اولیه برای ذخیره‌سازی اضافی یا راه‌اندازی سریع نصب کرد.

در همه شاسی‌های این سرور یک کنترلر S100i Smart Array تعبیه شده که از RAIDهای نرم‌افزاری برای پشتیبانی از 12 عدد درایو استفاده می‌کند. کنترلرهای S100i از 14 پورت‌ SATA تعبیه شده استفاده می‌کنند اما فقط 12 پورت آن قابل دسترسی هستند، زیرا از 2 پورت دیگر برای پشتیبانی از دو عدد ذخیره‌ساز M.2 در رایزر اولیه استفاده می‌شود.

مدیران همچنین می‌توانند از کنترلرهای HP Smart Array storage که برای پلتفرم‌های نسل 10 طراحی شده‌اند و از RAIDهای مختلف پشتیبانی می‌کنند، بهره‌مند شوند. همچنین یک اسلات کارت حافظه MicroSD روی برد سیستم و پشت منبع تغذیه وجود دارد که مدیران می‌توانند ماژول حافظه Dual Micro-SD را برای پشتیبانی از هایپروایزرهای ایمن (Fail safe Hypervisor) نصب کنند.

 

توسعه

سرور ProLiant DL380 Gen10 دارای 3 عدد رایزرکارت (Primary Riser، Secondary Riser، (Tertiary Riser است. در این مدل سرور بسته به انتخاب نوع رایزر و drive cages اختیاری حداکثر هشت اسلات توسعه PCIe 3.0 وجود دارد که برای استفاده از هر 8 اسلات توسعه باید از دو رایزر کارت (رایزرکارت اولیه و رایزرکارت ثانویه) استفاده کرد و در صورت استفاده از رایزرکارت ثانویه باید از دو پردازنده در پیکربندی این نوع سرور استفاده شود.

این سرور از کارت شبکه‌های embedded 4x1GbE و 4x1GbE HPE FlexibleLOM پشتیبانی می‌کند و می‌توان پهنای باندی بین 1GbE و 40GbE داشت یا از فابریکی با PCIe کارت مناسب استفاده کرد. سرور بی‌نظیر DL380 Gen10 قابلیت پشتیبانی از پنج پردازنده گرافیکی single-wide یا سه پردازنده گرافیکی double-wide را دارد که امکان انجام HPC و complex animatio را فراهم می‌کند. همچنین وجود کارت‌های توسعه اضافی می‌توانند I/O را افزایش داده، پشتیبانی گرافیکی و محاسبات با کارایی بالا را ممکن ساخته و استوریج‌های بیشتری را ارائه دهند. 

 

 

مدیریت

مدیریت در سرورهای HPE DL380 Gen10 با وجود تراشه جدید integrated Lights Out 5.0 (iLO) ارتقا یافته است. iLO 5.0 دسترسی out of band را برای سرور فراهم می‌کند و می‌توان به آن با استفاده از یک مرورگر استاندارد از راه دور دسترسی پیدا کرد. iLO 5.0 با ارائه قابلیت‌های جدید داشبورد را ساده کرده و خلاصه‌ای از وضعیت سیستم نشان می‌دهد که به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود. این تراشه مدیریتی در عملیاتی کردن و راه‌اندازی سرور نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند، همچنین setup ساده، نظارت بر سلامت سیستم، و بررسی وضعیت برق و حرارت را نیز فراهم می‌کند. تراشه استاندار iLO روی سرور موجود است، اما برای قابلیت‌های مدیریتی بیشتر، می‌توان به راحتی با خرید یک لایسنس آن را ارتقا داد. بسته به نیازهای مدیریتی، مدیران می‌توانند یکی از لایسنس‌های زیر را انتخاب کنند:

  1. HPE iLO Essentials
  2. HPE iLO Advanced
  3.  HPE iLO Advanced Security Edition
  4. HPE iLO Scale Out

همچنین در کنار HPE ILO از HPE One View هم برای ارائه مدیریت بهتر استفاده می‌شود.

 

نتیجه گیری

سرور دو یونیتی DL380 Gen10 حداکثر از دو پردازنده مقیاس‌پذیر نسل اول و دوم اینتل زئون پشتیبانی می‌کند که هر سوکت پردازنده از 12 اسلات DIMM و در مجموع از 24 اسلات DIMM با دو پردازنده روی برد سیستم پشتیبانی می‌کند. بسته به کانفیگ سرور، قسمت جلویی شاسی از 12 عدد درایو LFF و 24 عدد درایو SFF پشتیبانی می‌کند همچنین در قسمت میانی و پشت سرور برای افزایش ظرفیت و فضای ذخیره‌سازی کلی از drive cageهایی استفاده شده است. این سیستم همچنین از چندین پردازنده گرافیکی برای شتاب محاسباتی یا بهبود پردازش گرافیکی پشتیبانی می‌کند. 

انتخاب کانفیگ مناسب برای سرورهای DL380 GEN10 مستلزم دانش و تخصص فنی است تا سروری که برای سازمان انتخاب می‌شود بدون هدر رفت زمان و هزینه نیازهای سازمان را بر طرف نماید. تیم دالمن افزار پارسه با سابقه‌ای طولانی که در زمینه پشتیبانی و فروش سرور و تجهیزات سرور دارد بهترین مشاوره فنی را در زمینه کانفینگ سرور به شما می‌دهد تا علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، بهترین و مناسب‌ترین سرور را متناسب با نیاز سازمانتان تهیه نمایید.

برای مشاوره و خرید تجهیزات سرور با گارانتی و خرید سرور hp از طریق شماره 43629 - 021 با کارشناسان دالمن افزار پارسه در ارتباط باشید.

 

منبع: https://www.itcreations.com/hp/hpe-proliant-dl380-gen10-server

 


 مترجم: اسما دادرس محبوب


 

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید