راهکارهای نگهداری سرورها

راهکارهای نگهداری سرورها

 

در این مقاله به راهکارهای موثر جهت افزایش طول عمر و کاهش خرابی سرورها پرداخته می‌شود.

فرایند تعمیر و نگهداری سرور چیست؟
فرآیند تعمیر و نگهداری سرور  شامل به‌روزرسانی و در حال اجرا بودن یک نرم‌افزار سرور است تا شبکه‌ی کامپیوتری بتواند به راحتی کار کند و از خرابی یا از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کند. تعمیر و نگهداری منظم، سرور را مطابق انتظار فعال نگه می‌دارد و به جلوگیری از خرابی کامل یا جزئی شبکه کمک می‌کند که این خود شامل وظایفی همچون بررسی عملکرد سرور، اطمینان از نصب و پیکربندی برنامه‌های نظارت بر سیستم خودکار، شناسایی خطرات احتمالی امنیتی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها در فواصل منظم است.

اگر نسبت به نگهداری سرور خود آگاهی داشته‌ باشید می‌توانید به‌ طور قابل توجهی عمر آن را افزایش دهید. سرور یک کامپیوتر مستقل است که داده‌ها و سایر خدمات را به یک یا چند رایانه دیگر در یک شبکه ارائه می‌دهد. مزیت اصلی یک سرور این است که امکان مدیریت و نظارت متمرکز بر دسترسی به شبکه و داده‌های شبکه را فراهم کند و همین باعث می‌شود که سرورها از هارد و پردازنده‌های اضافه‌ای که معمولا در رایانه در دسترس نیستند استفاده کنند.

انواع سرورها کدامند؟
1.File Server: ذخیره‌سازی مرکزی پرونده‌هایی که توسط کامپیوترهای کاربر در دسترس هستند.
2.Domain Controller: سروری که به درخواست‌های احراز هویت امنیتی (ورود به سیستم، بررسی مجوزها و...) در شبکه پاسخ می‌دهد. دامنه مفهومی است که به کاربر با استفاده از یک نام کاربری و رمز عبور امکان دسترسی به تعدادی از پرونده‌ها، پوشه‌ها و network locations را می‌دهد و می‌تواند از دسترسی سایر کاربران به پرونده‌های خصوصی جلوگیری کند.
3.Remote Desktop (Terminal) Server: یک سرور دسکتاپ از راه دور (یا سرور ترمینال) به‌ جای اینکه از هر یک از رایانه‌های client استفاده کند یک سرور متمرکز  دسترسی از راه دور امن برای کارمندان یا پیمان‌کاران فراهم می‌کند. این باعث می‌شود که استقرار نرم‌افزار و اضافه شدن تعداد بیشتری از کارمندان بسیار مقیاس‌پذیر و مقرون به‌ صرفه باشد.
4.Web Server: وب‌ سایت‌ها را از طریق اینترنت، ذخیره و به اشتراک می‌گذارد. بسیاری از افراد و شرکت‌های کوچک فضای وب‌ سرور را از شرکت‌های دیگر اجاره می‌کنند اما برای شرکت‌های بزرگی که ترافیک زیادی را تجربه می‌کنند، یک وب‌ سرور اختصاصی منطقی است.

تعمیر و نگهداری سرور به طور کلی به چه مواردی نیاز دارد؟
1.بررسی فایل‌های Log سرور
2.ارزیابی فضای دیسک سخت
3.بررسی مجوزهای پوشه
4.نظارت بر کاربردهای شبکه
5.اطمینان از افزونگی کافی سیستم‌ها
6.بررسی ویژگی‌های امنیتی
7.نصب Security Patchها
8.خواندن سوابق سرور برای هشدارهای امنیتی جهت جلوگیری از هک رایانه
9.به‎‌روزرسانی نرم‌افزار آنتی‌ویروس در همه رایانه‌های شبکه
10.به‌روزرسانی بسته‌های خدمات مهم و نرم‌افزار
11.انجام پشتیبان‌گیری منظم و جامع برای اطمینان از اینکه در صورت خرابی سیستم می‌توان داده‌های حیاتی را از فضای ذخیره‌سازی بازیابی کرد.

گام‌های نگهداری از سرور شامل چه مواردی می‌شود؟
1.بررسی کنید نسخه‌های پشتیبان شما کار می‎‌کنند.
قبل از انجام هرگونه تغییر و به‌روزرسانی در پایگاه داده و سیستم سرور خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که پشتیبان درست و مکان مناسب را انتخاب کرده‌اید.
2.فضای دیسک را چک کنید.
فضای ذخیره‌سازی دیسک خود را تمیز نگهدارید و از سیستم سرور خود به عنوان سیستم بایگانی استفاده نکنید. ایمیل‌های قدیمی، گزارش‌ها و نسخه‌های s/w قدیمی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید. هر چه فضای کامپیوتر کم‌تر اشغال شود بازیابی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اگر پارتیشن دیسک به 100% رسید، مراقب موارد استفاده از دیسک باشید، ممکن است سرور شما دیگر کار نکند و جداول و داده‌های پایگاه‌ داده خراب شود و از بین بروند.
3.هشدارهای Raid خود را کنترل کنید.
وضعیت Raid خود را کنترل کنید، همه سرورها باید از Raid استفاده کنند. خرابی یک دیسک می‌تواند باعث خرابی کامل سیستم شود.
4.سیستم‌عامل خود را به‎‌روز کنید.
اگر از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنید همیشه سیستم را به‌روز کنید زیرا ماندن در بالاترین سطح به‌روزرسانی چنین سیستم‌هایی مشکل است. برای غلبه بر این مشکل، می‌توان از ابزارهای خودکار مدیریت Patch استفاده کرد و نظارت را در محل انجام داد تا هشدار دهد که سیستم از رده خارج شده‌ است. اگر به صورت دستی سرور خود را به‌روزرسانی می‌کنید (به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید)، ممکن است به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم از دست برود. اگر نمی‌توان به‌روزرسانی‌ها را خودکار کرد، برنامه‌ای برای به‌روزرسانی سیستم ایجاد کنید. این کار از هک شدن سیستم شما جلوگیری می‌کند.
5.Control Panel خود را به‌روز کنید.
اگر از میزبان cpanel استفاده می‌کنید، حتماً آن را به‌روز کنید. با این کار سیستم شما به‌روز می‌شود و هر مسئله شناخته شده مربوط به میزبان را برطرف می‌کند.
6.به‌روزرسانی‌ها را چک کنید.
برنامه‌های وب را به‌روز کنید، مخصوصا اگر از برنامه‌های وب منبع باز معروف مانند CMS یا وردپرس استفاده می‌کنید.
7.ابزارهای مدیریت از راه دور را چک کنید.
برای نگهداری سرورهای خود از راه دور، تمهیداتی با رعایت مسائل امنیتی از جمله کنسول ریموت فراهم کنید.
8.خطاهای سخت‌افزاری را چک کنید.
مشکلات سخت‌افزاری رایج هستند اما باعث ایجاد یک مسئله‎‌ی بزرگ می‌شوند بنابراین برای رفع هر مشکل سخت‌افزاری گزارش خطای خواندن دیسک و خرابی شبکه را بررسی کنید.
9.امکان استفاده از سرور را چک کنید.
امکان استفاده از دیسک، RAM ،CPU و شبکه‌ی سرور را بررسی کنید.
10.حساب‌های کاربری را بررسی کنید.
اگر تغییرات کارکنان، لغو سرویس گیرنده یا سایر تغییرات کاربر را داشته‌اید، قصد دارید این کاربران را از سیستم خود حذف کنید. ذخیره سایت‌ها وکاربران قدیمی هم از نظر امنیتی و هم قانونی خطرناک است.
11.رمزهای عبور را تغییر دهید.
هر 6 تا 12 ماه گذرواژه را تغییر دهید، خصوصاً اگر برای نگهداری سرورها این گذرواژه‌ها را به دیگران داده باشید.
12.امنیت سیستم را چک کنید.
با استفاده از یک ابزار کنترل از راه دور مانند Nessus، امنیت سرور خود را به‌ صورت دوره‌ای بررسی کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید