​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

افزونگی سرور چیست؟

افزونگی سرور

 

ریداندانت چیست؟ در ابتدا معنوی لغوی این کلمه را بیان می کنیم. ریداندانت در زبان فارسی یعنی افزونه و زائد و ریداندنسی (redundancy) از ریشه این کلمه گرفته شده است. حال در سرورها این کاربرد ویژه ای دارد.

افزونگی سرور (redundancy) اولویت اصلی برای اطمینان از عملکرد تجهیزات و فایل‌های مرکز داده است. اگر دسترسی به داده ها و برنامه های خود را از دست بدهید چه اتفاقی می افتد؟ اگر شما افزونگی سرور نداشته باشید، کسب و کار شما ممکن است متحمل زیان های فاجعه آمیزی شود. این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد افزونگی سرور بدانید را پوشش می دهد: ویژگی ها، مزایا، انواع مختلف و نحوه ایجاد افزونگی سرور.

 

 

Redundancy چیست؟

 

افزونگی سرور (redundancy) به معنای تنظیم سرورهای اضافی برای پشتیبانی از سرور اصلی است. به عنوان مثال، سایتی که روی یک سرور شبکه بدون هیچ نسخه پشتیبان میزبانی می‌شود، دارای افزونگی نیست.

یک سرور اضافی یا پشتیبان در اصل یک تصویر آینه ای از سرور اصلی شما است. افزونگی یا redundancy در سرور به معنای نسخه‌های تکراری از سخت‌افزار، نرم‌افزار یا داده‌ها است. هدف اصلی از ایجاد افزونگی در سرور، افزایش قابلیت اطمینان و پایداری سیستم است.

هنگامی که در یک سرور افزونگی وجود دارد، اگر یکی از اجزای سیستم مانند سخت‌افزار یا نرم‌افزار دچار خرابی شود یا از کار بیافتد، اجزای دیگر به صورت خودکار و بدون اختلال به کار خود ادامه می‌دهند. به عبارت دیگر، افزونگی سرور به این معنا است که یک سیستم پشتیبان آماده وجود دارد تا در صورت خرابی یا از کار افتادن یکی از اجزای اصلی، سرویس را ادامه دهد.

افزونگی در سرور می‌تواند به صورت مختلفی پیاده‌سازی شود. به عنوان مثال، در سطح سخت‌افزار، از راه‌اندازی تعدادی سرور فیزیکی یا مجازی به عنوان سرورهای اصلی و پشتیبان استفاده می‌شود تا در صورت خرابی یکی از سرورها، بار به سرور پشتیبان منتقل شود. همچنین، از تکنولوژی مانند raid استفاده می‌شود تا در صورت خرابی یک درایو، اطلاعات از روی درایوهای دیگر بازیابی شوند.

 


بیشتر بخوانید: تکنولوژی raid چیست | بررسی کامل انواع raid


 

در سطح نرم‌افزار، می‌توان از روش‌های مانند تکرار خدمات (service redundancy) استفاده کرد. در این روش، چندین نسخه از یک سرویس نرم‌افزاری در سرورهای مجزا اجرا می‌شوند و یکی از آنها به عنوان سرویس اصلی و سایر نسخه‌ها به عنوان سرویس‌های پشتیبان تعیین می‌شوند. اگر سرویس اصلی دچار خرابی شود، سرویس‌های پشتیبان به صورت خودکار فعال می‌شوند و به کاربران خدمات را ارائه می‌دهند. شما میتوانید با خرید سرور hp افزونگی سرور را ایجاد نمایید.

 

انواع افزونگی سرور

انواع افزونگی سرور به سرورهای اضافی مختلفی اشاره دارد که می توانند در یک سایت مستقر شوند. به طور کلی، سه نوع مختلف سرور اضافی وجود دارد که مشاغل می توانند برای محافظت از داده ها و برنامه های خود از آنها استفاده کنند.

 

سرورهای دامنه، فرانت اند و اعتبارسنجی

این سرورها برای متعادل کردن بار استفاده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که کاربران همیشه می توانند به یک سرویس دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر سرور اصلی از کار بیفتد یا بیش از حد شلوغ شود، سرور اضافی می‌تواند دسترسی کاربر به دامنه را برای تعادل بار بهتر تأیید کند.

 

سرورهای کپی شده

یک نسخه پشتیبان تکرار شده از سرور اصلی شما می باشد. حتی اگر سرورهای اصلی شما به طور کامل در صورت بروز فاجعه از کار بیافتند، سرور‌های کپی شده می‌توانند فعال شوند تا سیستم به سرعت به قدرت کامل محاسباتی بازگردد. اما پیاده سازی این سرورهای تکراری می تواند گران باشد.

 

سرورهای بازیابی فاجعه

سرورهای بازیابی فاجعه، سرورهای نیمه فعال (Semi-hot) هستند که به طور خاص برای نگهداری اطلاعات پشتیبان ساخته شده اند. به عبارت دیگر، این سرورها در حالت آماده‌به‌کار هستند و می‌توانند به سرعت وظایف پشتیبان‌گیری و بازیابی را برعهده بگیرند تا بتوانند داده‌ها را بازیابی کنند و قابلیت پردازش به سرورهای اصلی بازگردد. پس از این بازیابی، سرورهای بازیابی به حالت نیمه فعال باقی می‌مانند، یعنی همچنان آماده برای استفاده هستند اما بار کاری اصلی را نمی‌پذیرند.

 


بیشتر بخوانید: Data Replication (رپلیکیشن) چیست؟


 

مزایای افزونگی سرور

 

 

مزایای افزونگی سرور

افزونگی سرور مزایای متعددی برای کمک به پیشرفت کسب و کار دارد. در ادامه چند مورد از مزایای افزونگی سرور را بیان می کنیم.

 

کاهش زمان توقف

از کار افتادن یک سرور می تواند بسیار زیان آور باشد. سرورهای اضافی می توانند به داده های حیاتی دسترسی داشته باشند و هر زمان که فاجعه ای رخ دهد و سرور اصلی آفلاین شود، عملیات عادی خود را حفظ کنند، که تا حد زیادی زمان خرابی را کاهش می دهد و حداکثر زمان آپدیت را ممکن می کند.

اگر سرور اصلی شما برای تعمیر و نگهداری نیاز به خاموش شدن دارد، یک سرور پشتیبان همیشه می‌تواند جای خالی آن را پر کند. در حالی که بخش فناوری اطلاعات برای حل مشکل کار می‌کند، سیستم شما همچنان می‌تواند با استفاده از سرورهای اضافی مانند همیشه کار کند.

 

افزایش انعطاف پذیری

بسیاری از سرورهای اضافی دارای ویژگی های نظارت بر سیستم در زمان واقعی هستند. آنها می توانند دائماً خوشه سرور اصلی شما را برای مشکلات و خرابی احتمالی اسکن کنند. با نظارت زمان واقعی، تیم فناوری اطلاعات شما می تواند از خرابی های احتمالی قبل از وقوع جلوگیری کند و سلامت سرورهای شما را حفظ نماید.

 

افزایش عملکرد

همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، ظرفیت سرورهای اصلی ممکن است در زمان اوج مصرف بسیار زیاد شود. استقرار عملکرد محور سرورهای اضافی می تواند به حل مشکل کمک کند.

چندین سرور اضافی را می توان برای تشکیل یک خوشه سرور که در آن دو یا چند سرور آدرس IP یکسانی را به اشتراک می گذارند، ترکیب کرد. آنها می توانند به عنوان یک سرور واحد در شبکه عمل کنند. با رشد شرکت، تیم فناوری اطلاعات می‌تواند از سرور اصلی و سرور پشتیبان به طور همزمان استفاده کند.

خوشه اضافی می تواند با افزودن سرورهای اضافی به خوشه، هم عملکرد بهبود یافته و هم افزونگی مقرون به صرفه را ارائه دهد.

 

خوشه بندی سرورها برای افزونگی

خوشه‌بندی سرورها یک راهکار مهم در افزونگی سرورها است. با استفاده از خوشه‌بندی، چندین سرور را به عنوان یک واحد تشکیل می‌دهید تا باعث افزایش قابلیت اطمینان، مقیاس‌پذیری و کارایی سیستم شوند. به‌طور کلی، خوشه‌بندی سرورها بر اساس نیازمندی‌ها، بار ترافیک و جغرافیا طبقه بندی می شوند. خوشه بندی می تواند بهبود قابلیت اطمینان، مقیاس‌پذیری و کارایی سیستم را در افزونگی سرورها فراهم کند. هر روش خوشه‌بندی، مزایا و محدودیت‌های خود را دارد و باید با توجه به شرایط و نیازهای خاص سیستم مورد استفاده قرار گیرد.

 


بیشتر بخوانید: خوشه بندی سرور چیست وچگونه کار می‌کند؟


 

نحوه ایجاد افزونگی سرور

اگر قصد دارید افزونگی سرور را در معماری فعلی خود ایجاد کنید، موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

 

زیرساخت شبکه جدید

به طور کلی، ایجاد افزونگی سرور به معنای ساخت یک زیرساخت شبکه جدید است که اطلاعات یکسانی را با سرور اصلی شما در خود جای دهد. برای ایجاد افزونگی سرور، حداقل یک سرور اصلی و یک سرور پشتیبان یکسان، نیاز خواهید داشت.

شما باید مطمئن شوید که سرور اضافی شما می تواند پس از، از کار افتادن سرور اصلی، به درستی کار کرده و این فرآیند باید تا حد امکان سریع باشد تا تاخیرها کاهش یابد.

 

سایر قطعات اضافی

علاوه بر یک سرور اضافی، سایر بخش‌های زیرساخت شما نیز باید کپی شوند تا در صورت بروز فاجعه از حداکثر زمان کار اطمینان حاصل شود.

 

پشتیبان گیری

پشتیبان‌گیری می‌تواند برای ایجاد کپی از داده‌های شما و ذخیره آن‌ها به صورت جداگانه استفاده شود. این امکان بازیابی سریع داده های پشتیبان را در صورت از بین رفتن داده ها در هنگام بروز فاجعه فراهم می کند. عدم انجام این کار ممکن است منجر به از دست دادن دائمی داده ها شده و کسب و کار شما با عواقب منفی روبرو شود.

 

درایوهای دیسک

درایوهای دیسک اضافی با افزایش تعداد درایوهای دیسک سخت مورد استفاده برای ذخیره و دسترسی به داده ها، عملکرد را بهبود می بخشند. اگر یک درایو دیسک در یک سرور اصلی از کار بیفتد، درایو دیگری می‌تواند فوراً آن را پر کند تا در صورت بروز خرابی یک دیسک، سرور بتواند به کار خود ادامه دهد.

 

منابع تغذیه

با استفاده از منابع تغذیه اضافی بر روی سرورهای حیاتی، اگر منبع تغذیه اصلی قطع شود، سرور بتواند به کار خود ادامه دهد.

 

اتصال به اینترنت

اتصال اینترنت بدون وقفه باید در دسترس باشد تا سرور اصلی شما بتواند همیشه به اینترنت متصل باشد. داشتن خط از یک شرکت مخابراتی دیگر ضروری است. اگر یک خط از کار بیافتد، ترافیک می تواند به خط پشتیبان منتقل شود.

 

خرابی سرور

 

 

خرابی سرور (Server Failover)

server failover به تکنیکی اشاره دارد که در آن یک سرور یا سیستم در صورت خرابی یا قطعی ناگهانی، به طور خودکار و بی‌درنگ توسط یک سرور یا سیستم دیگر جایگزین می‌شود. با استفاده از تکنولوژی failover، همه یا بخشی از وظایف و خدمات سرور اصلی به سرور جایگزین منتقل می‌شوند، به طوری که کاربران به صورت شفاف و بدون اختلال ادامه‌ی فعالیت خود را دریافت می‌کنند.

معمولاً در یک سناریوی failover، سرور اصلی در حالت فعالیت قرار دارد و سرور جایگزین در حالت استندبای (standby) یا خاموشی قرار دارد و آماده به کار است. در صورتی که سرور اصلی خراب شود، سرور جایگزین به طور خودکار فعال شده و وظایف سرور اصلی را برعهده می‌گیرد. این کار به صورت شفاف انجام می‌شود، به این معنی که برای کاربران و سیستم‌های دیگری که با سرور ارتباط برقرار کرده‌اند، تغییری قابل مشاهده نیست و به نظر می‌رسد که سرور اصلی به طور معمول کار می‌کند.

استفاده از تکنولوژی failover باعث افزایش قابلیت اطمینان و کاهش اختلالات در سیستم‌های مهم و حساس می‌شود، زیرا در صورت خرابی سرور اصلی، سرویس‌دهی توسط سرور جایگزین بدون از دست دادن زمان و تأخیر ادامه می‌یابد.

به طور خلاصه، افزونگی یا redundancy در سرور به معنای ایجاد تکرار و پشتیبانی برای اجزای سرور است تا در صورت خرابی یکی از اجزا، سرویس به صورت بی‌وقفه ادامه پیدا کند و عملکرد سیستم تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

منبع: https://community.fs.com/article/server-redundancy-types-benefits-and-design.html

 


ترجمه: محبوبه سردشتیان 


 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید