​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

تفاوت بین کارت های HBA، NIC و CNA در چیست؟

کارت‌های HBA ، NIC و CNA

 

در هنگام خرید قطعات سرور انتخاب کارت شبکه یکی از موارد مهم به حساب می‌آید و برای ارتباط سرور به هر نوع شبکه باید از کارت شبکه مناسب استفاده کرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کارت های شبکه HBA ،NIC و CNA آشنا کرده و به بررسی تفاوت‌ بین آن‌ها بپردازیم.

اگر بخواهیم بین سرورهای HP (اچ پی) و سوئیچ ها اتصال فیزیکی برقرار کنیم به آداپتور نیاز داریم. در حالت کلی سه نوع آداپتور شبکه وجود دارد که عبارتند از:

  1. HBA (Host Bus Adapter)
  2. NIC (Network Interface Card)
  3. CNA (Converged Network Adapters)

 

HBA ،NIC و CNA آداپتورهای شبکه هستند که معمولاً در شبکه های کامپیوتری یا ذخیره سازی استفاده می شوند. همه آنها برای اتصال یک سیستم میزبان به دستگاه های ذخیره سازی و/یا شبکه استفاده می شوند. اما دقیقا چه تفاوت هایی با هم دارند؟ و عملکرد هر کدام چگونه است؟

در ابتدا هر یک را به طور مختصر توضیح می دهیم:

 

HBA (Host Bus Adapter) چیست؟

HBA مخفف عبارت Host Bus Adapter و به معنی آداپتور گذرگاه میزبان می‌باشد و در واقع یک برد یا آداپتور مدار مجتمع است که پردازش I/O را امکان‌پذیر می‌کند و یک اتصال فیزیکی بین سرور یا گذرگاه I/O میزبان سرور، استوریج (storage) یا سایر دستگاه‌های شبکه در یک سیستم ذخیره سازی مانند شبکه SAN (Storage Area Network) یا DAS (Direct-Attached Storage) فراهم می‌کند. به زبان ساده از کارت های HBA برای ارتباط بین سرور با شبکه SAN استفاده می شود. با استفاده از کارت HBA، ریزپردازنده میزبان را می‌توان از انجام وظایفی مثل ذخیره و بازیابی داده‌ها تا حد زیادی راحت کرد از این رو عملکرد سرور افزایش می‌یابد. کارت HBA را می‌توان در انواع اتصالات استفاده کرد، اما بیشتر برای پروتکل‌هایی با اتصالات FC (Fibre Channel) ،ISCSI(Internet Small Computer System Interface) و SAS (Serial Attached SCSI) استفاده می‌شود. کارت‌های HBA دارای انواع مختلفی هستند که در سرعت، تعداد پورت، رابط سیستم و تکنولوژی اتصال با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین این نوع کارت برای انتقال اطلاعات و ارتباط با شبکه SAN از فیبر نوری استفاده می کند.

انواع کارت HBA:

  • کارت FC HBA
  • کارت iSCSI HBA
  • کارت SAS HBA

اگر نیاز به ارتباط سرور با شبکه SAN باشد باید از کارت‌های HBA که معمولا دارای یک یا دو پورت هستند بر روی سرور استفاده کرد. 

 

 

مقایسه کارت های شبکه HBA، NIC و CNA

 

 

NIC (Network Interface Card) چیست؟

 NIC مخفف عبارت Network Interface Card و به معنی کارت رابط شبکه می‌باشد که به عنوان LAN Card (کارت شبکه محلی) یا network adapter نیز شناخته می‌شود. NIC نوعی کارت توسعه است که دستگاه‌هایی مانند رایانه و سرور را به شبکه LAN متصل می‌کند. با پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به شبکه، انواع جدیدی از کارت‌های شبکه NIC از جمله PCIe و USB به بازار آمدند که کاربردهای هر کدام متفاوت است.

اگر بخواهیم سرور را به شبکه LAN متصل کنیم کافی است از کارت شبکه NIC بر روی سرور استفاده نماییم. کارت های NIC دارای انواع مختلفی هستند که هر دارای پورت و سرعت متفاوتی می باشد. از این رو با توجه به شبکه موجود و تعداد پورت‌هایی که برای ارتباط سرور با شبکه نیاز است باید به انتخاب کارت شبکه مناسب پرداخت. کارت های شبکه که بر روی سرورهای HPE (اچ پی ای) قرار می‌گیرند دارای انواع مختلفی است و می‌توانند شامل 1 تا 4 پورت باشند که بسته به نوع کارت، سرعتی بین 1 گیگ تا 40 گیگ را فراهم می‌سازند.

معمولا در زیرساخت های شبکه استفاده از کارت‌های شبکه NIC رواج دارد. این نوع کارت دارای نام‌های مختلفی دیگری از جمله کنترل کننده رابط شبکه (Network interface controller)، کارت اترنت (Ethernet Card) می‌باشد.  

 

تفاوت بین کارت های شبکه HBA، NIC و CNA

 

 

(CNA (Converged Network Adapters چیست؟

Converged Network Adapters که به اختصار CNA نامیده می‌شود، به معنی آداپتور شبکه همگراست.

CNA همچنین به عنوان کنترلر رابط شبکه همگرا (C-NIC) نیز شناخته می‌شود و همانطور که از نامش پیداست، یک قطعه سخت افزاری است که عملکرد یک HBA را با یک NIC ترکیب می‌کند و به زبان ساده هر دو وظیفه HBA و NIC را انجام می‌دهد. کارت های CNA از یک طرف به وسیله رابط‌های PCIe، اتصال و انتقال داده بین دستگاه‌های ذخیره‌سازی یا سرورها و SANهای مبتنی بر FC را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر، مستقیماً ترافیک اترنت را از همان دستگاه‌های شبکه به شبکه‌های محلی یا LAN منتقل می‌کنند.

پس اگر نیاز باشد از کارت شبکه‌ای که بر روی سرور قرار می‌گیرد هم برای اتصال به شبکه SAN و هم برای اتصال به شبکه کامپیوتری معمولی یا همان LAN استفاده کرد، باید کارت های CNA را انتخاب کرد و این می‌تواند بهترین انتخاب باشد. 

 

بررسی کارت های شبکه HBA، NIC و CNA

 

تفاوت بین کارت های شبکه HBA ،NIC و CNA

به طور خلاصه اگر بخواهیم به تفاوت بین کارت های شبکه HBA، NIC و CNA بپردازیم باید بگوییم:

  • از HBA برای ارتباط به شبکه  SAN
  • از NIC برای ارتباط به شبکه معمولی یا LAN
  • و از CNA هم برای ارتباط به شبکه SAN و هم برای ارتباط با شبکه های معمولی یا LAN استفاده می‌شود.

 

ما در این مقاله شما را با کارت های شبکه HBA ،NIC و CNA که بر روی انواع سرور HP استفاده می‌شود، آشنا کردیم. اگر در هنگام انتخاب کارت شبکه مناسب برای سرور خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان فنی شرکت دالمن افزار پارسه از طریق شماره‌های زیر تماس بگیرید.

 

منبع: https://community.fs.com/blog/hba-vs-nic-vs-cna.html

 

 

 


مترجم: اسما دادرس محبوب


 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
مهندس خالقی گفت:
ممنون از توضیحاتتون خیلی مطلب مفیدی بود. فقط یه سوال داشتم چطوری باید شرکت سازنده کارت های HBA رو شناسایی کنیم؟
سبد خرید