​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

شبکه‌ های کامپیوتری و اصطلاحات رایج آن

 

شبکه های کامپیوتری

 

شبکه‌ های کامپیوتری، مجموعه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری، سخت‌افزار و نرم‌افزار‌ها و تجهیزات ارتباطی است. به طور کل شبکه‌ های کامپیوتری از دو قسمت پسیو و اکتیو تشکیل می‌شوند.

بعضی از تجهیزات پسیو آن عبارتند از: انواع کابل، کانکتور، سوکت شبکه، رک و…

و برخی از تجهیزات اکتیو نیز عبارتند از : سوئیچ، هاب، روتر، فایروال و…

یکی از برندهایی که بیشتر در زمینه تجهیزات شبکه فعالیت دارد کمپانی سیسکو (cisco) است.

شبکه‌ های کامپیوتری بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی می‌توانند ازدو کامپیوتر و یا چندین کامپیوتر تشکیل شوند. شبکه‌ها به دلایل مختلفی راه اندازی می‌شوند. با استفاده از شبکه، کاربران می‌توانند به منابع و اطلاعات دسترسی داشته باشند و حتی تماس صوتی و تصویری با یکدیگر برقرار کنند. در شبکه می‌توان سطح دسترسی تعریف کرد که براساس آن کاربران بتوانند از پرونده‌ها، فایل‌ها، سخت افزارها، ونرم افزارها و غیره در شبکه استفاده کنند.

در ادامه اصطلاحات و عبارات معمول دنیای network را بررسی می‌کنیم.

 

 

شبکه

 

 

اصطلاحات متداول در شبکه‌ های کامپیوتری:

 

کلاینت چیست؟

کلاینت، به کامپیوتری گفته می‌شود که یک درخواست و تقاضایی دارد و این درخواست در سرور، پردازش می‌شود. به عنوان مثال زمانی که شما با کامپیوتر خود به شبکه‌ای متصل می‌شوید و از آن استفاده می‌کنید، کامپیوتر شما نوعی کلاینت است.

 

سرور چیست؟

سرور، به کامپیوتر همیشه روشنی گفته می‌شود که دارای سخت‌افزار و نرم‌افزاری با توان بالاست و به عنوان سیستم مرکزی، سرویس و خدماتی را به کلاینت‌ها می‌دهد. 

 

هاست چیست؟

به هر سیستمی که به شبکه متصل بوده و خدماتی ارائه دهد و یا از خدمات و سرویس‌های ارائه شده در شبکه استفاده کند هاست می‌گویند. با توجه به این تعریف هم کلاینت و هم سرور، هاست به حساب می‌آیند.

 

 

مقیاس جغرافیایی

 

 

شبکه‌ های کامپیوتری ممکن است با معیارهای زیادی طبقه‌بندی شوند: از لحاظ مقیاس جغرافیایی ،کارکرد، پهنای باند، پروتکل‌های ارتباطی برای سازماندهی ترافیک شبکه ، توپولوژی، مکانیسم کنترل ترافیک و هدف سازمانی.

 

در مقالات بعدی بیشتر با جزییات شبکه‌ های کامپیوتری و تجهیزات آن آشنا می‌شویم.

 

بیشتر بخوانید: انواع شبکه‌ های کامپیوتری PAN, LAN, MAN, WAN, WLAN

 


نویسنده: محبوبه سردشتیان 


 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
سبد خرید