​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

اطلاعات تازه از پردازنده‌های نسل سیزدهم Core i9-13900K Raptor Lake اینتل، ارتقای حافظه پنهان را تایید کرد.

ارتقا حافظه پنهان در پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل

ارتقا حافظه پنهان در پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake اینتل

 

اینتل از نظر عملکرد بازی خوب عمل می‌کند، در عین حال نمی‌توان تأثیر حافظه پنهان (کش) روی پردازنده‌های رقیب AMD را انکار کرد. پردازنده‌های Zen3 از Red Team در زمینه بازی بسیارعقب‌تر از تراشه‌های Alder Lake اینتل هستند اما ظاهراً اضافه کردن 64 مگابایت حافظه کش L3 برای Zen3 کافی است تا بتواند به سطحی از اینتل برسد یا حتی از اینتل پیشی بگیرد.

با حرکت از Zen+ به Zen2، شاهد یک اثر مشابه بودیم که مفهوم «GameCache» را معرفی کرد. شاید همین واقعیت باعث شد که اینتل حافظه پنهان را در پردازنده‌های نسل سیزدهم Raptor Lake آینده افزایش دهد.

شنیدیم که پردازنده Raptor Lake شاهد افزایش ظرفیت حافظه پنهان خواهد بود، زمانی که افشاگر معروف توییتر OneRaichu اظهار داشت که حافظه پنهان 68 مگابایتی Raptor Lake "جالب" است.

 

تصویر منتشر شده از CPU-Z در توییتر توسط OneRaichu

تصویر منتشر شده از CPU-Z  در توییتر توسط OneRaichu

 

OneRaichu یک تصویر از CPU-Z را در توییتر منتشر کرده است که ادعا می‌کند تاییدی بر اطلاعات قبلی است. در اسکرین شات (بالا)، می‌بینیم که حافظه پنهان L2 از 1.25 مگابایت به ازای هر هسته P و 2 مگابایت به ازای هر خوشه هسته E در Alder Lake به 2 مگابایت حافظه پنهان (کش) L2 در هر هسته P و 4 مگابایت در هر خوشه از هسته‌های E در Raptor Lake افزایش یافته است. تخصیص حافظه نهان L3 بر اساس هر objec یکسان باقی می‌ماند، اگرچه به دلیل اضافه شدن دو خوشه دیگر از هسته‌های E Gracemont، کل حافظه پنهان L3 به 36 مگابایت (از 30 مگابایت در ADL) افزایش یافته است.

OneRaichu همچنین نموداری را ارائه می‌کند که مقایسه تأخیر حافظه پنهان (در چرخه) بین پردازنده Alder Lake و پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake را نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار به نظر می‌رسد که تأخیر Raptor Lake در بهترین حالت یکسان باقی می‌ماند و با شروع افزایش اندازه بلوک، به‌ویژه در محدوده ۲ مگابایتی، به طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد. این دقیقاً همان چیزی است که ما از حافظه‌های پنهان (کش) بزرگ‌تر انتظار داریم و احتمالا نقش مهمی در ارتقای عملکرد RPL نسبت به ADL خواهد داشت.

 

نمودار مقایسه تأخیر حافظه پنهان بین پردازنده Alder Lake و پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake

نمودار مقایسه تأخیر حافظه پنهان بین پردازنده Alder Lake و پردازنده نسل سیزدهم Raptor Lake

 

شایان ذکر است که RPL ممکن است آخرین نسل از CPUهای کاملاً یکپارچه اینتل باشد. در این مرحله، پردازنده نسل چهاردهم Meteor Lake و پانزدهمArrow Lake  طرح‌هایی «تفکیک‌شده» از نظر اینتل خواهند بود. به عبارت دیگر، آنها پردازنده‌هایی مبتنی بر chiplet (چیپلت) خواهند بود که از چندین قطعه مجزا از silicon (سیلیکون) برای انجام کار خود استفاده می‌کنند.

 

یک پردازنده نسل چهاردهم Meteor Lake

یک پردازنده نسل چهاردهم Meteor Lake

 

انتظار می‌رود اینتل تراشه‌های جدید را در نیمه دوم سال جاری معرفی کند. این تراشه‌ها با چیپست‌های سری 700 همراه خواهند بود و ظاهراً قرار است در مادربردهای سری 600 نیز جای بگیرند. در حالی که ظاهراً اینتل سازندگان مادربرد را از ساخت بردهای سری 700 با اسلات DDR4 منصرف می‌کند، Raptor Lake همچنان از حافظه DDR4 پشتیبانی می‌کند.

 

منبع: https://hothardware.com/news/alleged-intel-13th-gen-core-i9-13900k-raptor-lake-leak-confirms-chunky-cache-upgrade

 


مترجم: محبوبه فغانی‌نرم 


 

 

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید