​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

تفاوت بین حافظه‌های گرافیکی GDDR5 و GDDR6

تفاوت بین حافظه های گرافیکی GDDR5 وGDDR6

 

همه ما می‌دانیم که پردازنده‌های گرافیکی در دستگاه‌های مختلفی مانند گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی بسیار مهم هستند. در واقع، به نوعی می‌توان پردازنده‌های گرافیکی را ستون فقرات صفحه نمایش نامید. حافظه گرافیکی جزء بسیار مهمی است که پردازنده گرافیکی را همراهی می‌کند و تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن دارد.

یکی از پرکاربردترین حافظه‌های گرافیکی GDDR5 است، اما به تدریج با GDDR6 پیشرفته‌تر جایگزین می‌شود. آخرین پیشرفت در زمینه کارت گرافیک، معرفی تراشه های GDDR6 است.

در ادامه بررسی می‌کنیم که تفاوت بین حافظه های گرافیکی GDDR5 و GDDR6 در چیست؟ 


 

تفاوت بین GDDR5 وGDDR6


حافظه GDDR5


GDDR5 یکی از بهترین رم‌های با تاخیر کم در کارت‌های گرافیک امروزی است. استاندارد حافظه GDDR5 پرکاربردترین استاندارد است و حدود یک دهه است که اولین انتخاب اکثر سازندگان کارت گرافیک بوده است، اگرچه در این مدت تکامل یافته و عملکرد را بهبود بخشیده است.

 

حافظه GDDR5

 

GDDR5 بدون شک سریع‌ترین حافظه کارت گرافیک است. در واقع، چندین سازنده کارت گرافیک، از جمله Nvidia، از این فناوری استفاده می‌کنند.

AMD GTX 1060، GTX 1070 و RX 580 برخی از بهترین نمونه‌هایی هستند که می‌توانیم با استفاده از ماژول‌های حافظه GDDR5 نام ببریم. از جمله ویژگی‌هایی که آن را به انتخاب خوبی تبدیل می‌کند، عملکرد حافظه با پهنای باند بالا است. علاوه بر این، مصرف انرژی کم این حافظه یکی از برجسته‌ترین جنبه‌هایی است که آن را به یک گزینه استثنایی تبدیل کرده است. حافظه GDDR5 می‌تواند تا 9 گیگابیت بر ثانیه سرعت ارائه دهد و کارت‌‎های گرافیک مبتنی بر آن در اندازه‌های مختلف 512 مگابایت، 1 گیگابایت، 2 گیگابایت، 4 گیگابایت و 8 گیگابایت موجود هستند.

 


برای استعلام قیمت و خرید رم سرور از شرکت دالمن افزار پارسه می‌توانید با شماره‌ 43629-021 تماس حاصل فرمایید.


 

 

گفتنی‌ست تراشه‌های GDDR5 توسط سازندگان مختلفی مانند سامسونگ، هاینیکس، ELPIDA یا Micron تولید می شوند.

GDDR5 دارای یک نسخه توسعه یافته جدید GDDR5X است. حافظه GDDR5X دارای سرعتی تا 14 گیگابیت در ثانیه و پهنای باند وسیع است که آن را به انتخابی عالی برای کارت‌های گرافیکی با کارایی بالا مانند GeForce GTX 1080 Ti تبدیل می‌کند.

 


بیشتر بخوانید: تفاوت رم DDR5 با DDR4


 

حافظه GDDR6 

حافظه GDDR6 یک استاندارد حافظه جدید است که اخیراً به بلوغ رسیده است، بنابراین برای کارت‌های گرافیک جدید که قدرتمندتر از قبل هستند، آماده است. اخیراً شاهد معرفی کارت گرافیک‌های جدید Nvidia GeForce RTX بودیم که فراتر از استانداردهای امروزی هستند. این کارت‌های جدید، مبتنی بر حافظه GDDR6 هستند، یکی از حافظه‌های گرافیکی جدیدی که در کنار HBM2 بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

حافظه GDDR5

 

استاندارد این حافظه با ولتاژ 1.3 ولت کار می‌کند و سرعت انتقال تا 16 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند و هر چیپ تا 72 گیگابایت در ثانیه پهنای باند را پشتیبانی می‌کند.

می‌توانید حافظه‌های جدید GDDR6 را از کمپانی‌های سامسونگ، Micron و هاینیکس خریداری کنید. حافظه GDDR6 سامسونگ و Micron سرعت قابل توجهی تا 16 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. کمپانی هاینیکس با سرعت‌های محدود به 12 تا 14 گیگابیت در ثانیه، به محصولات میان رده‌ها ارائه خدمت می کند.

 


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ssd سرور 


 

این ویژگی‌ها در حال حاضر، حافظه GDDR6 را به سطح عملکردی مشابه GDDR5X می‌رساند، اما فریب نخورید زیرا این یک استاندارد کاملاً جدید است و پتانسیل توسعه بیشتر را نسبت به GDDR5X دارد. بنابراین در چند سال آینده شاهد تراشه‌های سریع‌تر خواهیم بود. تعجب نکنید اگر طی چند سال آینده این حافظه به سرعت  20 گیگابیت در ثانیه یا بیشتر برسد.

 

ویژگی های حافظه های GDDR5 و GDDR6

جدول زیر مهمترین ویژگی های حافظه های GDDR5 و GDDR6 را به طور خلاصه نشان می‎‌دهد:

 

مشخصات

GDDR5 / 5X

GDDR6

ولتاژ

(Voltage)

1.5V

1.3V

سازنده

(Manufacturer)

Samsung, Micron, and Hynix

Samsung, Micron, and Hynix

سرعت انتقال

(Transfer Speeds)

8 Gbps GDDR5

14 Gbps GDDR5X

16 Gbps

فرمت

(Format)

FBGA190, 0.65 mm pitch, 14x10mm

FBGA180, 0.75 mm pitch, 14 × 12 mm

پیکربندی ورودی/خروجی

(Configuration I / O)

X16 / x32

X8 / x16

کانال‌ها

(Channels)

1

2

اندازه

(Sizes)

512 MB, 1 GB, 2 GB, 4 GB, and 8 GB

8 GB and 16 GB

 

 


مترجم: محبوبه فغانی نرم 


 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید