​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

تفاوت SSD و HDD چیست؟

تفاوت SSD و HDD

 

در این مقاله قصد داریم درمورد تفاوت SSD و HDD و مزایا و معایب آن صحبت‌کنیم. همچنین به مقایسه حافظه های SSD و HDD پرداخته و آن ها را از نظر ظرفیت، سرعت، قدرت و موارد دیگر بررسی خواهیم کرد.

درایورهای حالت جامد (SSD) و درایورهای دیسک سخت (HDD) دو گزینه اصلی ذخیره‌سازی هستند. انتخاب ذخیره‌ساز مناسب صرفا وابسته به بررسی ظرفیت و هزینه آن نیست. و در کنار آن بررسی موارد دیگری از جمله مصرف برق و قابلیت اطمینان هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

از این رو در هنگام خرید هارد HDD و SSD بهتر است در مورد نحوه عملکرد و تفاوت بین آن‌ها  بایکدیگر به طور کامل آشنا باشید. تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

HDD چیست


HDD چیست؟
HDD که در اصطلاح انگلیسی Hard Drive Disk نامیده می‌شود، یک دستگاه یا فضای ذخیره سازی داده است که داخل آن، دیسک‌های مغناطیسی چرخان وجود دارد و داده‌ها به صورت مکانیکی روی این دیسک‌ها ذخیره می‌شوند. علاوه بر این HDDها دارای بازویی با چندین هد هستند که داده‌ها را بر روی دیسک می‌خواند و می‌نویسد. در واقع سرعت چرخش دیسک‌ها تعیین کننده سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها است. نحوه عملکرد هارد درایوها بسیار شبیه به گرامافون است به این صورت که یک صفحه LP (دیسک سخت) و یک سوزن (ترانسدیوسر) بر روی بازو دارد. 

هارد درایوها (HDD) عموماً در رایانه‌ها و سرورها برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شوند. آنها ظرفیت بالا و قیمت کم تری نسبت به حافظه‌های جامد دارند و برای ذخیره طولانی مدت عکس، فیلم و پرونده‌های تجاری کاربردی بسیار ایده‌آل‌اند. با این حال به دلیل وجود قطعات مکانیکی درون آن‌ها، در برابر ضربه‌ و لرزش‌های فیزیکی حساسیت نشان می‌دهند.


به طور کلی HDDها یک فناوری قدیمی به حساب می‌آیند و عمر آنها از SSDها بیشتر است. HDDها با دو فرم فکتور رایج زیر در دسترس هستند: 

  • 2.5 اینچ 
  • 3.5 اینچ

 

اگر در زمینه استعلام قیمت هارد سرور hp نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید با کارشناسان دالمن تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان این تیم بهره‌مند شوید.

 

 

SSD چیست

 

SSD چیست؟
SSD که در اصطلاح انگلیسی Solid State Drive نامیده و تحت عنوان درایو حالت جامد شناخته می‌شود نوعی حافظه ذخیره‌سازی است که از حافظه فلش که بر پایه NAND کار می‌کند، برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند. این حافظه فلش یک نوع حافظه غیرفرار یا پایدار است که داده‌های ذخیره شده در آن با قطع برق از بین نمی‌روند. SSDها بر خلاف HDDها، از هیچ قطعه مکانیکی برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده نمی‌کنند در عوض از تراشه‌های نیمه رسانا برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند، به همین دلیل مقاومت و سرعت بالاتری دارند و فایل‌ها را با سرعت بیشتری انتقال می دهند. SSDها در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توانند در کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت، گوشی، سرورها و دستگاه‌های دیگر استفاده شوند.

حافظه‌های اس اس دی از نظر میزان ظرفیت ذخیره‌سازی، دارای ظرفیتی بین گیگابایت (GB) تا ترابایت (TB) هستند از این رو قیمت SSDها گران‌تر از HDها است، اما با شروع کاهش قیمت SSDها، این شکاف در حال بسته شدن است.

 

تفاوت هارد اینترنال با اکسترنال

تفاوت اصلی بین هارد اینترنال (Internal Hard Drives) و هارد اکسترنال (External Hard Drives) در محل جایگیری و اتصال به سیستم است.

هارد اینترنال به طور معمول در داخل سرور یا کامپیوتر قرار می‌گیرند و به عنوان بخشی از سیستم عامل و سخت‌افزار داخلی به طور مستقیم به مادربورد متصل می‌شوند. معمولا از این مدل هارد برای ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات و برنامه‌ها استفاده می‌شود و زمان دسترسی به اطلاعات و برنامه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. هارد دیسک‌های داخلی معمولاً در اندازه‌های بزرگتری نسبت به هارد دیسک‌های خارجی قابل تهیه هستند. اگر برای خرید Hard Server نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید از طریق شماره‌های 43629 - 021 و 09121364878 با کارشناسان شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید.

در مقابل، هارد اکسترنال قرار دارد که عملکردش دقیقا مشابه فلش مموری است. هاردهای اکسترنال قابل حمل بوده و از طریق رابط‌های مختلفی مانند USB ،Thunderbolt ،eSATA به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر متصل می‌شوند از این رو به راحتی می‌توان آن را از دستگاه جدا کرد. البته هارد اکسترنال در هنگام جابه جایی نیاز به مراقب دارد و می‌بایست از ورود هرگونه ضربه احتمالی به آن‌ جلوگیری کرد زیرا موجب آسیب به اطلاعات و فایل‌ها خواهد شد. 

از این مدل هارد می‌توان برای کارهای مختلفی از جمله پشتیبان‌گیری از داده‌ها، انتقال و ذخیره‌سازی فایل‌ها و اطلاعات استفاده کرد. هارد دیسک‌های خارجی معمولاً در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی در بازار موجود و قابل سفارش هستند.

 

 

 

مقایسه هارد درایوها با درایوهای حالت جامد

 

هارد HDD بهتر است یا SSD؟

برای درک بهتر این موضوع که هارد HDD بهتر است یا SSD به موارد زیر دقت کنید:

فناوری ذخیره‌سازی

در هارد دیسک‌ها، اطلاعات بر روی دیسک‌های مغناطیسی ذخیره می‌شوند، که با قرار گرفتن یک هد روی دیسک و چرخش آن، قابل دسترسی هستند. در حالی که اس اس دی ‌ها از حافظه‌های نانوساختاری برای ذخیره‌سازی استفاده می‌کند.

سرعت

به طور کلی حافظه هایSSD سرعت بالاتری در انتقال داده‌ها و دسترسی به آن‌ها دارند. زمان لازم برای خواندن و نوشتن داده‌ها در SSD به مراتب کمتر از HDD است. این باعث می‌شود سیستم‌هایی که از SSD استفاده می‌کنند، سرعت بالاتری در بارگیری سیستم و اجرای برنامه‌ها داشته باشند.

مقاومت در برابر ضربه

از آنجایی که SSD ها فاقد قطعات مکانیکی هستند، از این رو در برابر ضربه و لرزش‌های فیزیکی بهتر عمل می‌کنند. در حالی که هارد درایوها دارای قطعات حساس مکانیکی هستند و در مواجهه با ضربه‌ها و لرزش‌های شدید امکان خرابی و از دست رفتن داده‌ها در آن‌ها وجود دارد.

مصرف انرژی

حافظه‌های جامد به طور کلی مصرف انرژی کمتری نسبت به هارد دیسک‌های سخت دارند. این باعث کاهش مصرف باتری در لپ‌تاپ‌ها و کاهش هزینه برق در سرورها و سیستم‌های سروری می‌شود.

ظرفیت

هارد های HDD به طور کلی ظرفیت بالاتری نسبت به حافظه های SSD دارند. این به معنای این است که هارد دیسک‌ها معمولاً برای ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ مانند فیلم‌ها، عکس‌ها و فایل‌های صوتی مناسب‌تر هستند.

 

تفاوت سرعت SSD با HDD

همانطور که در تعریف هارد ssd و hdd گفتیم اس اس دی و هارد درایو دو نوع اصلی از حافظه‌های ذخیره‌سازی دیسکی هستند که در مقایسه با یکدیگر، SSD ها به طورکلی سرعت بیشتری را در انتقال داده‌ها ارائه می‌دهند. دلایل زیر تفاوت سرعت SSD با HDD را توضیح می‌دهند:

 

زمان دسترسی

SSD ها از تکنولوژی حافظه‌های فلش استفاده می‌کنند که به طور معمول زمان دسترسی بسیار کمتری نسبت به HDD ها دارند. در SSD ها، دسترسی به داده‌ها بدون نیاز به حرکت مکانیکی صورت می‌گیرد. در حالی که در HDD ها، حرکت هد باعث طولانی شدن زمان دسترسی به داده‌ها می‌شود.

 

سرعت خواندن و نوشتن

SSD ها سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتری نسبت به HDD ها دارند. این به دلیل استفاده از حافظه فلش با زمان پاسخ‌دهی بسیار کمتر است. در نتیجه، فرآیندهای بارگذاری سیستم عامل، اجرای برنامه‌ها و انتقال فایل‌ها در SSD ها به طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر انجام می‌شود.

 

سرعت انتقال داده

SSD ها سرعت انتقال داده بسیار بالاتری نسبت به HDD ها دارند. این به این معنی است که فایل‌ها و داده‌ها با سرعت بیشتری می‌توانند از SSD به سیستم ارسال شوند و برعکس. این ویژگی SSD ها برای بارگذاری سریع‌تر سیستم عامل، اجرای برنامه‌ها و انتقال فایل‌های بزرگ بسیار مفید است.

به طور کلی، SSD ها به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی و استفاده از فناوری حافظه فلش، سرعت بیشتری را در مقایسه با HDD ها ارائه می‌دهند. این ویژگی از SSD ها آنها را برای استفاده در سیستم‌هایی که نیاز به عملکرد بالا و زمان دسترسی سریع دارند، مانند سرورها و رایانه‌های شخصی، بسیار مناسب می‌کند.

 

تفاوت SSD و HDD در بازی:
گیمرها به درایو رایانه‌ای نیاز دارند که به سرعت به داده‌ها دسترسی پیدا کنند و همین امر SSDها را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است. بازی‌های ویدیویی حاوی مقادیر زیادی داده (مانند تصاویر با وضوح بالا، مدل، صدا و موارد دیگر می‌باشند) در برخی موارد تا حداکثر 100 گیگابایت داده هستند. ظرفیت و سرعت دسترسی به این داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بازیی که بارگیری آن روی یک HDD دو تا سه دقیقه طول می‌کشد در SSD به کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارد. یک بازی، پیوسته باید به داده‌های ذخیره شده دسترسی داشته باشد و هر زمان که بازیکن به مرحله جدیدی وارد می‌شود، به داده نیاز دارد. زمان بارگذاری طولانی می‌تواند بازی را مختل کند و زمان بارگذاری سریع از حس هیجانی که می‌خواهید در وسط بازی شما باشد، محافظت می‌کند. اگر برای بازی خود به کمک نیاز دارید، بهتر است SSD را انتخاب کنید.

 

سخن آخر
از آنجایی که داده‌ها و نحوه ذخیره‌سازی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، باید هنگام انتخاب بین SSD یا  HDD، گزینه‌های زیادی را مدنظر قرار دهیم و این فراتر از ظرفیت ذخیره‌سازی و هزینه است. در واقع در کنار این دو قابلیت، اطمینان، سرعت و مصرف برق بر تجربه کلی شما تاثیر می‌گذارند.

وقتی داده‌ای را می‌خواهید استفاده و ذخیره‌سازی کنید، در کنار آن باید نحوه ذخیره سازی و زمان دسترسی به آن را تعیین ‌کنید، اینجاست که باید با تفاوت SSD و HDD آشنا باشید تا بتوانید گزینه مناسب را پیدا کنید.

 

 


نویسنده: اسما دادرس محبوب


 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
شاهین گفت:
سلام وقت بخیر
ممنون از مقاله خوبتون
یه سوال داشتم میشه در مورد تفاوت سرعت هارد ssd با hdd هم توضیح بدین؟
    مدیریت گفت:
    سلام و وقت بخیر
    حتما در آپدیت های بعدی مطلب لحاظ خواهد شد.
    ممنون از نگاه ارزشمندتون
سبد خرید