​تماس: 43629-021

دنبال کردن کانال شرکت دالمن در آپارات

پست الکترونیک: info@dap.co.ir​​​​​​​

به علت نوسانات قیمت ارز جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش شرکت دالمن افزار پارسه تماس بگیرید. شماره تماس: 43629 - 021

راهکارهای حفظ و نگهداری سرور

12 گام مهم جهت حفظ و نگهداری از سرور

 

حفظ و نگهداری سرور یک موضوع بسیار مهم است که نیازمند توجه ویژه است. ما در این مقاله شما را با 12 راهکار مهم جهت حفظ و نگهداری از سرورها آشنا می‌کنیم.

سرورها دستگاه‌های بسیار پیچیده و قدرتمندی هستند. آنها در طول 24 ساعت شبانه ‌روز و 7 روز هفته مدام در حال کار هستند و اغلب بدون هیچ مشکل و وقفه‌ای در دسترس هستند اما همانند هر دستگاه دیگری، نیازمند حفاظت و نگهداری مستمر می باشند.


فرایند تعمیر و نگهداری سرور چیست؟


فرآیند تعمیر و نگهداری سرور  شامل به‌روزرسانی و در حال اجرا نگه داشتن یک نرم‌افزار سرور است تا شبکه‌ی کامپیوتری بتواند به خوبی کار کند و از خرابی یا از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کند. تعمیر و نگهداری منظم، سرور را مطابق انتظار فعال نگه می‌دارد و به جلوگیری از خرابی کامل یا جزئی شبکه کمک می‌کند که این خود شامل وظایفی همچون بررسی عملکرد سرور، اطمینان از نصب و پیکربندی برنامه‌های نظارت بر سیستم خودکار، شناسایی خطرات احتمالی امنیتی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها در فواصل منظم است.

اگر نسبت به نگهداری سرور خود آگاهی داشته‌ باشید می‌توانید به‌ طور قابل توجهی عمر آن را افزایش دهید. سرور یک کامپیوتر مستقل است که داده‌ها و سایر خدمات را به یک یا چند رایانه دیگر در یک شبکه ارائه می‌دهد. مزیت اصلی یک سرور این است که امکان مدیریت و نظارت متمرکز بر دسترسی به شبکه و داده‌های شبکه را فراهم کند و همین باعث می‌شود که سرورها از هارد و پردازنده‌های اضافه‌ای که معمولا در رایانه در دسترس نیستند استفاده کنند.


انواع سرورها کدامند؟

  1. File Server

     ذخیره‌سازی مرکزی پرونده‌هایی که توسط کامپیوترهای کلاینت در دسترس هستند.

  1. Domain Controller

سروری که به درخواست‌های احراز هویت امنیتی (ورود به سیستم، بررسی مجوزها و...) در شبکه پاسخ می‌دهد. دامنه مفهومی است که به کاربر با استفاده از یک نام کاربری و رمز عبور امکان دسترسی به تعدادی از پرونده‌ها، پوشه‌ها و network locations را می‌دهد و می‌تواند از دسترسی سایر کاربران به پرونده‌های خصوصی جلوگیری کند.

  1. Remote Desktop (Terminal) Server

یک سرور دسکتاپ از راه دور (یا سرور ترمینال) به‌ جای اینکه از هر یک از رایانه‌های کلاینت استفاده کند یک سرور    متمرکز  دسترسی از راه دور امن برای کارمندان یا پیمان‌کاران فراهم می‌کند. این باعث می‌شود که استقرار نرم‌افزار و اضافه شدن تعداد بیشتری از کارمندان بسیار مقیاس‌پذیر و مقرون به‌ صرفه باشد.

  1. Web Server

وب‌ سایت‌ها را از طریق اینترنت، ذخیره و به اشتراک می‌گذارد. بسیاری از افراد و شرکت‌های کوچک فضای وب‌ سرور را از شرکت‌های دیگر اجاره می‌کنند اما برای شرکت‌های بزرگی که ترافیک زیادی را تجربه می‌کنند، یک وب‌ سرور اختصاصی منطقی است.

 

تعمیر و نگهداری سرور به طور کلی به چه مواردی نیاز دارد؟

تعمیر و نگهداری سرور به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  1. بررسی فایل‌های Log سرور
  2. ارزیابی فضای دیسک سخت
  3. بررسی مجوزهای پوشه
  4. نظارت بر کاربردهای شبکه
  5. اطمینان از افزونگی کافی سیستم‌ها
  6. بررسی ویژگی‌های امنیتی
  7. نصب Security Patchها
  8. خواندن سوابق سرور برای هشدارهای امنیتی جهت جلوگیری از هک رایانه
  9. به‎‌روزرسانی نرم‌افزار آنتی‌ویروس در همه رایانه‌های شبکه
  10. به‌روزرسانی بسته‌های خدمات مهم و نرم‌افزار
  11. انجام پشتیبان‌گیری منظم و جامع برای اطمینان از اینکه در صورت خرابی سیستم می‌توان داده‌های حیاتی را از فضای 

ذخیره‌سازی بازیابی کرد.

 

مراحل حفظ و نگهداری از سرور

حفظ و نگهداری از سرور شامل چه مراحلی می‌شود؟

ما در زیر 12 گام مهم جهت حفظ و نگهداری از سرور را برای شما بیان کردیم تا در زمان بروز مشکل به راحتی بتوانید آن را شناسایی و حل نمایید.

  1. بررسی کنید نسخه‌های پشتیبان شما کار می‎‌کنند.

قبل از انجام هرگونه تغییر و به‌روزرسانی در پایگاه داده و سیستم سرور خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که پشتیبان درست و مکان مناسب را انتخاب کرده‌اید.

  1. فضای دیسک را چک کنید.

فضای ذخیره‌سازی دیسک خود را تمیز نگهدارید و از سیستم سرور خود به عنوان سیستم بایگانی استفاده نکنید. ایمیل‌های قدیمی، گزارش‌ها و نسخه‌های s/w قدیمی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید. هر چه فضای سرور کم‌تر اشغال شود بازیابی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اگر پارتیشن دیسک به 100% رسید، مراقب موارد استفاده از دیسک باشید، ممکن است سرور شما دیگر کار نکند و جداول و داده‌های پایگاه‌ داده خراب شود و از بین بروند.

  1. هشدارهای Raid خود را کنترل کنید.

وضعیت Raid خود را کنترل کنید، همه سرورها باید از Raid استفاده کنند. خرابی یک دیسک می‌تواند باعث خرابی کامل سیستم شود.

  1. سیستم‌عامل خود را به‎‌روز کنید.

اگر از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنید همیشه سیستم را به‌روز کنید زیرا ماندن در بالاترین سطح به‌روزرسانی چنین سیستم‌هایی مشکل است. برای غلبه بر این مشکل، می‌توان از ابزارهای خودکار مدیریت Patch استفاده کرد و نظارت را در محل انجام داد تا هشدار دهد که سیستم از رده خارج شده‌ است. اگر به صورت دستی سرور خود را به‌روزرسانی می‌کنید (به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید)، ممکن است به‌روزرسانی‌های امنیتی مهم از دست برود. اگر نمی‌توان به‌روزرسانی‌ها را خودکار کرد، برنامه‌ای برای به‌روزرسانی سیستم ایجاد کنید. این کار از هک شدن سیستم شما جلوگیری می‌کند.

  1. Control Panel خود را به‌روز کنید.

اگر از میزبان cpanel استفاده می‌کنید، حتماً آن را به‌روز کنید. با این کار سیستم شما به‌روز می‌شود و هر مسئله شناخته شده مربوط به میزبان را برطرف می‌کند.     

  1. به‌روزرسانی‌ها را چک کنید.

برنامه‌های وب را به‌روز کنید، مخصوصا اگر از برنامه‌های وب منبع باز معروف مانند CMS یا وردپرس استفاده می‌کنید.

  1. ابزارهای مدیریت از راه دور را چک کنید.

برای نگهداری سرورهای خود از راه دور، تمهیداتی با رعایت مسائل امنیتی از جمله کنسول ریموت فراهم کنید.

  1. خطاهای سخت‌افزاری را چک کنید.

مشکلات سخت‌افزاری رایج هستند اما باعث ایجاد یک مسئله‎‌ی بزرگ می‌شوند بنابراین برای رفع هر مشکل سخت‌افزاری گزارش خطای خواندن دیسک و خرابی شبکه را بررسی کنید.

  1. امکان استفاده از سرور را چک کنید.

               امکان استفاده از هارد سرور، cpu سرور، ssd سرور و شبکه‌ی سرور را بررسی کنید.

  1. حساب‌های کاربری را بررسی کنید.

اگر تغییرات کارکنان، لغو سرویس گیرنده یا سایر تغییرات کاربر را داشته‌اید، قصد دارید این کاربران را از سیستم خود حذف کنید. ذخیره سایت‌ها وکاربران قدیمی هم از نظر امنیتی و هم قانونی خطرناک است.

  1. رمزهای عبور را تغییر دهید.

هر 6 تا 12 ماه گذرواژه را تغییر دهید، خصوصاً اگر برای نگهداری سرورها این گذرواژه‌ها را به دیگران داده باشید.

  1. امنیت سیستم را چک کنید.

    با استفاده از یک ابزار کنترل از راه دور مانند Nessus، امنیت سرور خود را به‌ صورت دوره‌ای بررسی کنید.

اگر در زمینه حفظ و نگهداری از سرور نیاز به راهنمایی دارید بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت نمایید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند. تیم دالمن افزار پارسه انواع خدمات حرفه‌ای را جهت حفظ و نگهداری سرور و همچنین خرید سرور ارائه می‌دهد.

      برای اطلاع از  خرید سرور hp  و خرید سرور فیزیکی می توانید از طریق شماره 43629 - 021 با کارشناسان دالمن افزار پارسه تماس بگیرید.

 


نویسنده: اسما دادرس محبوب 


 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید