اولین ماژول حافظه‌ صنعتی با استاندارد جدید​​​​​​​

اولین ماژول حافظه‌ صنعتی با استاندارد جدید​​​​​​​

سامسونگ اولین ماژول حافظه صنعتی با استاندارد جدید رابط (Compute Express Link) CXL را رونمایی کرد.

سامسونگ الکترونیک، رهبر جهانی در فناوری حافظه، درتاریخ 11 می 2021 اولین ماژول حافظه‌ی صنعتی را که از اتصال جدید CXL پشتیبانی می‌کند را رونمایی کرد. این حافظه‌ی مبتنی بر CXL که با فناوری (Double Data Rate 5) DDR5 سامسونگ ادغام شده است، به سرور امکان می‌دهد ظرفیت حافظه و پهنای باند را به میزان قابل توجهی گسترش دهند، در نتیجه حجم کار AI (artificial intelligence) و HPC (high-performance computing) را تسریع می‌کند.

ظهور هوش مصنوعی و Big Data باعث افزایش روند محاسبات ناهمگن شده است. در محاسبات ناهمگن، پردازنده‌های متعددی به طور موازی برای پردازش حجم زیاد داده ‌کار می‌کنند. CXL (باز شده‌ی یک اتصال پشتیبانی شده از صعنت، مبتنی بر رابط  PCI Express (PCIe) 5.0) در حالی که ظرفیت حافظه و پهنای باند را  نسبت به تکنولوژی‌های امروز افزایش می‌دهد امکان ایجاد سرعت بالا و تأخیر کم بین پردازنده میزبان و دستگاه‌هایی مانند شتاب دهنده‌ها، بافرهای حافظه و دستگاه‌های ورودی و خروجی هوشمند را فراهم می‌کند. با تاسیس کنسرسیوم CXL در سال 2019، سامسونگ با چندین مرکز تولید داده، تولید کننده سرور و chipset برای توسعه فناوری رابط نسل جدید همکاری می‌کند.

Cheolmin Park، نایب رئیس تیم برنامه‌ریزی محصولات حافظه در سامسونگ الکترونیک گفت: این اولین راه حل حافظه مبتنی بر DRAM در صنعت است که با رابط CXL اجرا می‌شود و نقش مهمی در خدمت به برنامه‌های داده پرداز از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مراکز داده و همچنین محیط‌های ابری خواهد داشت. "سامسونگ ازطریق نوآوری در رابط حافظه و گسترش ظرفیت برای کمک به مشتریان، بار (bar) را افزایش می‌دهد و به طور گسترده به صنعت برای مدیریت بهتر، کمک می‌کند.

دکتر Debendra Das Sharma، استاد دانشگاه اینتل و مدیر فناوری و استانداردهای I/O اینتل، گفت: "معماری مرکز داده برای پشتیبانی از تقاضای فزاینده و حجم کاری AI و ML (Machine Learning) به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود سطح حافظه CXL به سطوح جدیدی گسترش یابد. ما برای توسعه یک اکوسیستم حافظه قوی پیرامون CXL به همکاری با شرکت‌های صنعتی مانند سامسونگ ادامه می دهیم."

Dan McNamara، معاون ارشد رئیس و مدیر کل واحد تجاری سرور AMD، افزود: "AMD متعهد به پیش برد عملکرد نسل بعدی در رایانش ابری ومحاسبات سازمانی است. تحقیقات حافظه یکی از عناصر اصلی در باز کردن قفل این عملکرد است. ما از همکاری  با سامسونگ برای ارائه‌ی فناوری پیشرفته‌ی رابط CXL به مشتریان مرکزی داده خود بسیار هیجان زده هستیم.

برخلاف حافظه سنتی مبتنی بر DDR که کانال‌های حافظه محدودی دارد، ماژول DDR5 با قابلیت CXL سامسونگ می‌تواند ظرفیت حافظه را تا سطح ترابایت گسترش دهد در حالی که تاخیر سیستم ناشی از حافظه نهان را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

علاوه بر نوآوری سخت افزاری CXL، سامسونگ از چندین فناوری کنترل کننده و نرم‌افزاری مانند نگاشت حافظه، تبدیل رابط و مدیریت خطا استفاده کرده است که به شما این امکان را می‌دهد تا پردازنده‌ها یا پردازنده‌های گرافیکی حافظه مبتنی بر CXL را تشخیص دهند و از آن به عنوان حافظه اصلی استفاده کنند.

ماژول جدید سامسونگ در پلتفرم‌های سرور نسل بعدی اینتل با موفقیت تأیید شده است و این نشانگر آغاز یک دوره برای حافظه مبتنی بر CXL با پهنای باند بالا و تأخیر کم با استفاده از آخرین استاندارد DDR5 است.
​​​​​​​
با تجاری شدن ماژول حافظه CXL مبتنی بر DDR5، سامسونگ قصد دارد صنعت را در جهت پاسخگویی به تقاضای نسل بعدی فناوری‌های محاسباتی با کارایی بالا که به ظرفیت حافظه و پهنای باند با عملکرد بالا متکی هستند، هدایت کند. 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده
سبد خرید